Proiectul de interventie in asistenta sociala

2006: Stefan COJOCARU, Proiectul de interventie in asistenta sociala. De la propunerea de finantare la proiectele individualizate de interventie, Polirom, Iasi,  ISBN: 973-46-0352-3, 240 p., 160×235.

“Orice schimbare este orientată de obiective si incepe o data cu decizia”. Stefan Cojocaru

 Dedic aceasta carte tuturor profesionistilor din domeniul asistentei sociale, care prin daruirea lor aduc speranta in sufletul celor care se afla in dificultate. Autorul

Am scris aceasta carte pentru a face domeniul elaborarii proiectelor mai accesibil oamenilor care incearca sa obtina finantari si celor care planifica interventii atât la nivel micro, cât si la cel macrosocial, incercând demitizarea acestui domeniu care a nascut intotdeauna discutii contradictorii. Dincolo de a fi o moda in domeniul social, managementul prin proiecte a devenit o necesitate si o forma eficienta de organizare si administrare a resurselor, pentru atingerea obiectivelor pe care initiatorii si le propun. Acest tip de management prin proiecte a câstigat teren in fata altor modalitati de organizare si conducere, datorita tendintei evidente de manifestare a proiectionismului social, orientat de obiective pe termen scurt, de proiecte pilot si de obtinere de fonduri pentru introducerea unor schimbari la nivel social. Chiar daca volumul de fata se concentreaza asupra proiectelor din domeniul asistentei sociale, elementele constitutive si recomadarile sunt valabile in orice domeniu al actiunii si activitatii umane. Am incercat sa aduc in atentia profesionistilor si studentilor care doresc sa realizeze propuneri de finantare si o parte din experienta mea personala privind elaborarea unor propuneri de finantare, concretizata in obtinerea unor finantari semnificative din partea unor finantatori importanti, cum ar fi: USAID, CE prin programele Phare, Unicef, Banca Mondiala, PNUD, FRDS DFID, Guvernul României etc., abordând problematica proiectelor din cele trei ipostaze conexe: cea de persoana care elaboreaza propuneri de finantare, a celei care implementeaza proiectele finantate si, nu in ultimul rând, a evaluatorului de programe derulate. Fie ca ne gândim la viata noastra personala, fie la activitatea profesionala, proiectarea este indispensabila, fiind un demers natural al logicii umane. Experienta mea de consultant pentru elaborarea proiectelor si pentru evaluarea programelor sociale   m-a determinat sa aduc la cunostinta cititorilor câteva elemente esentiale, necesare pentru realizarea unor proiecte eficiente si pentru cresterea sanselor de obtinere a resurselor, necesare schimbarilor pe care le propunem.

Participarea la unele programe de instruire organizate de diferite organizatii, in scopul pregatirii profesionistilor in domeniul elaborarii proiectelor, m-a determinat sa ofer aceste informatii necesare celor care desfasoara activitati legate de atragerea de fonduri, cât si celor care ofera instruire in acest domeniu, in conditiile in care asistenta din partea Comunitatii Europene se va dezvolta in urmatoarea perioada. La unele dintre aceste programe de formare, am observat numeroase confuzii in prezentarile formatorilor in ceea ce priveste utilizarea termenilor de proiect, program sau propunere de finantare, iar aceste expresii verbale definesc modalitati diferite de abordare a realitatii sociale. De aceea, Capitolul 4: Proiect, propunere de finantare, program ne ajuta sa intelegem diferentele intre acesti termeni care par intersanjabili si sa abordam cu optimism domeniul propunerilor de finantare prin demitizarea acestuia. In acest volum este abordata si tema proiectionismul social, ca viziune postmoderna a schimbarii sociale, iar practicienii pot consulta caracteristicile aceastei abordari pentru intelegerea unor efecte pe care le are proiectionismul social, tocmai pentru a explica cât mai profund contextul postmodern in care tinde sa se dezvolte asistenta sociala si nu numai. Transformarea clientului in beneficiar al serviciilor sociale, redefinirea vulnerabilitatii sociale, marketizarea serviciilor sociale, volatilitatea programelor, dezvoltarea parteneriatului public-privat si contractarea serviciilor sociale, precum si contextualizarea practicii asistentei sociale reprezinta tot atâtea provocari pentru profesionisti in conceperea si managementul unor schimbari dorite si intentionate, teme pe care noi le problematizam in volumul de fata.

Sfera contractarii serviciilor sociale devine din ce in ce mai mult o zona de interes pentru furnizorii publici, dar mai ales pentru cei privati, care vad in acest proces o forma de imbunatatire a calitatii serviciilor sociale, dar si de supravietuire sau de dezvoltare a societatii civile. Dezvoltarea serviciilor de catre furnizorii privati, folosind fonduri publice, reprezinta o forma de organizare a serviciilor sociale experimentata in societatile dezvoltate de o lunga perioada de timp. Acest model de organizare configureaza o noua arhitectura a serviciilor sociale si o noua forma de administrare a resurselor bugetare; de exemplu, in ultima perioada asistam la scandaluri mediatice in care este implicata Loteria Nationala, inclusiv generate de interesele personale ale unor persoane de a administra aceasta afacere; unele state, cum este de pilda cazul Spaniei, au gasit solutia cea mai potrivita, adica aceea ca Loteria Nationala sa fie administrata de aproape 70 ani de catre organizatie nationala care se ocupa de persoanele cu handicap (ONCE), iar longevitatea acestei practici demonstreaza eficienta unei astfel de masuri; astfel, toate fondurile obtinute sunt directionate catre aceasta organizatie, care urmareste oferirea unor servicii destinate tuturor persoanelor cu dizabilitati din Spania, iar responsabilitatea satisfacerii nevoilor acestei categorii de persoane a fost transferata catre societatea civila. Acesta este un exemplu clar al modului in care resursele nationale pot fi utilizate in beneficiul diferitelor categorii de persoane vulnerabile si defavorizate, un mod de lucru bazat pe angajabilitate si responsabilitate sociala, pe eficienta sociala si, binenteles economica. Punerea pe picior de egalitate a furnizorilor privati si cei publici prin intermediul proceselor de acreditare si licentiere a serviciilor face ca parteneriatul public-privat sa se dezvolte tot mai mult si reprezinta, totodata, o forma de manifestare a maturitatii asistentei sociale din România.

Pe parcursul acestui volum mi-am propus sa identific aspectele esentiale ale interventiei centrata pe problema si sa le confrunt, mai ales la nivelul micropracticii sociale, cu viziunea apreciativa a interventiei sociale. Concentrându-ne numai pe problema, exista riscul de a mentine problema sau chiar de a o dezvolta; volumul de fata aduce in atenta practicienilor si o alternativa la aceasta abordare, o modalitate de a vedea schimbarea ca forma de intelegere si amplificare a succeselor, a punctelor tari ale beneficiarilor serviciilor sociale, chiar daca la prima vedere exista tendinta naturala de a observa doar problemele acestora. Unele experimente au demonstrat eficienta unei astfel de abordari si a modalitatilor practice de implementare a schimbarii dorite. De aceea, aducem in atenta cititorilor aceasta viziune care tinde sa câstige tot mai mult teren in practica asistentei sociale din România, mai ales in lucru cu indivizii, familiile sau grupurile mici; astfel, interventia individualizata este vazuta ca o forma de management al schimbarii, prin implicarea si participarea beneficiarilor, ca si conditie esentiala in a produce o schimbare pe termen lung in beneficiul acestora. Pentru a clarifica elementele cele mai importante ale proiectarii sociale, puteti gasi in aceasta carte atât pasii pentru elaborarea unor  propuneri de finantare, cât si etapele necesare elaborarii si implementarii proiectelor individualizate de interventie, care au fost de curând abordate si in legislatia româneasca.

Proiectul de interventie reprezinta, in sine, esenta tuturor actiunilor din domeniul asistentei sociale atât la nivel macrosocial, cât si la cel microsocial. Macropractica asistentei sociale apeleaza la metoda proiectului de interventie pentru a planifica schimbarea orientata de obiective care au ca tinta organizatiile, comunitatile sau chiar societatea in ansamblul ei, pe când micropractica sociala este concentrata asupra interventiei la nivelul indivizilor, a familiilor si grupurilor mici. Indiferent de nivelul de abordare, proiectul de interventie parcurge aceeasi pasi, pornind de la evaluarea situatiei initiale si pâna la masurarea finala a rezultatelor interventiei realizate. Aceasta lucrare abordeaza proiectul de interventie, punând un accent deosebit pe obiectivele de impact, care sunt cuantificabile prin indicatori ce masoara rezultatele pe care le are interventia asupra beneficiarilor, pe modificarile survenite in situatia acestora; de aceea, orice proiect eficient are in vedere cu prioritate, astfel de obiective, care propun schimbari pozitive la nivelul beneficiarilor si nu la cel al initiatorilor. Dezvoltarea domeniului proiectelor de interventie si aplicarea acestora in domeniului asistentei sociale vor insemna o modificare profunda a modului in care este vazuta schimbarea sociala si a masurarii rezultatelor pe care aceasta le are asupra beneficiarilor. Deseori, in practica asistentei sociale facem ceea ce masuram, iar proiectul de interventie ne ajuta sa masuram, in primul rând, efectele pe care le are interventia propusa si intentionata asupra beneficiarilor si sa planificam, in detaliu, actiunile menite sa conduca la schimbarile dorite. Iar daca suntem de acord ca cea mai buna forma de a prezice viitorul este sa-l construim, atunci proiectele de interventie propuse sunt parte integranta a acestui acest viitor dorit, iar practicienii din domeniul asistentei sociale pot anticipa rezultatele pe care le urmaresc permanent prin proiectarea sociala. Astfel, orice schimbare este orientata de obiectivele pe care ni le propunem si incepe chiar din momentul deciziei de a pune in aplicare harta mentala pe care am construit-o; le dorim tuturor cititorilor nostri sansa de a lua cele mai potrivite decizii pentru urmarea propriilor viziuni. Stefan Cojocaru, Iasi, aprilie 2006

Alexiu, M., 2003, “Valori si faze ale actiunii in asistenta sociala”, in Neamtu, G. (coord.), Tratat de asistenta sociala, Polirom, Iasi.

Audinet, J.P., Silveri, P., Gijit, I., 2002, Managing for impact in rural development. A guide for project monitorizing and evaluation, IFAD, Roma.

Barker, R.L., 1995, The Social Work Dictionary, NASW Press, SUA.

Bauman, Z., 1995/2000, Etica postmoderna, Amacord, Timisoara.

Benson, J., 1987, Working more creatively with groups, Tavistock, London.

Berger P.T., si Luckmann, Th., 1966/1999, Construirea sociala a realitatii. Tratat de sociologia cunoasterii, Univers, Bucuresti.

Bocancea, C, Neamtu, G, 1999, Elemente de asistenta sociala, Polirom, Iasi.

Boudon R., si colab., 1993/1996, Dictionar de sociologie, Univers Enciclopedic, Bucuresti.

Boudon, R., 1993/1998, Efecte perverse si ordine sociala, Eurosong & Book, Bucuresti.

Boudon, R., 1997, Tratat de sociologie, Humanitas, Bucuresti.

Bourdieu, P., 1979, La distinction, Les Editions de Minuit, Paris.

Bourgeois É., Nizet, J., 1995, Pression et légitimation, Presses Universitaires de France, Paris.

Brown, L.G., Brown, M.J., 2001, Demystifying Grants Seeking. What you really need to do to get grants, Jossey-Bass, San Francisco.

Brueggemann, W.G., 1996, The Practice of Macro Social Work, Nelson Hall Publishers, Chicago, IL.

Burdus, E., 1999, Fundamentele managementului organizatiei, Editura Economica, Bucuresti.

Burr, V., 1995, An introduction to social constructionism, Routledge, London.

Buzducea, D., 2005, Aspecte contemporane in asistenta sociala, Polirom, Iasi.

Cameron, K.S, Quinn, R.E., 1999, “Diagnosing and changing organisational culture: based on the competing values framework”, Addison-Wesley, Reading, MA.

Campbell, D., Coldicott, T. si Kinsella, K., 1994, “Systematic work with organizations: a new model for managers and change agents”,  Karnac Books, London.

Carter, M., Rivero, E., Cadge, W., Curran, S., 2002, “Designing your community-based learning project: five questions to ask about your pedagogical and participatory goals”, Teaching Sociology, vol. 30, No. 2, Apr., pp. 158-173.

Carter, M., Rivero, E., Cadge, W., Curran, S., 2002, “Designing your community-based learning project: five quaestions to ask about zour pedagogical and participatory goals”, Teaching Sociology, vol. 30, no. 2, pp. 158-173.

Chapman, A., 2005, “SWOT analysis method and examples”, http://www.businessballs.com, 20 noiembrie 2005.

Churchman, C. W., 1968, The systems approach, Dell Publishing Co.Inc., New York.

Cojocaru D., 2003a, “Focus grupul – tehnica de cercetare a socialului”, Revista de Cercetare si Interventie Sociala vol. 3, Universitatea “Al.I.Cuza”-Departamentul de Sociologie si Asistenta Sociala, Holt România, Lumen, Iasi.

Cojocaru, D., 2003, “Repere ale cercetarii prin metoda studiului de caz”, Revista de Cercetare si Interventie Sociala, Universitatea “Al.I.Cuza”, Holt România, Lumen, Iasi, vol. 3, pp. 339-344.

Cojocaru, D., 2004, “Cercetarea centrata pe actiune. Argumente epistemologice si strategii metodologice”, Revista de Cercetare si Interventie Sociala, Universitatea “Al.I.Cuza”, Holt România, Lumen, Iasi, vol. 4, pp. 509-515.

Cojocaru, M., 2003, Managementul serviciilor de asistenta sociala, Editura Fundatiei Axis, Iasi.

Cojocaru, S., 2002, “Prevenirea abandonului si dezinstitutionalizarea copiilor”, in Miftode, V., (coord.), Populatii vulnerabile si fenomene de automarginalizare. Strategii de interventie si efecte perverse, Lumen, Iasi.

Cojocaru, S., 2003a, Elaborarea proiectelor, Expert Projects, Iasi.

Cojocaru, S., 2003b, “Metodologia elaborarii proiectelor”, in George Neamtu (coord.), Tratat de asistenta sociala, Polirom, Iasi.

Cojocaru, S., 2003c, “Vulnerabilitate si interventie sociala”, in George Neamtu (coord.), Tratat de asistenta sociala, Polirom, Iasi.

Cojocaru, S., 2003d, “Proiectarea sociala ca metoda de introducere a inovatiei sociale”, Revista de Cercetare si Interventie Sociala, Universitatea “Al.I.Cuza”, Holt România, Lumen, Iasi, vol. 3: 364-370.

Cojocaru, S., 2005, Metode apreciative in asistenta sociala. Ancheta, supervizarea si managementul de caz, Polirom, Iasi.

Cooperrider DL, Sorensen P., Withney D, Yeager T, 2001, Apreciative inquiry. An emerging direction for organization development, Stipes Champaign, IL.

Cooperrider DL, Withney D., 2000, Apreciative inquiry: rethinking human organization toward a positive theory of change, Stipes: Champaign, IL.

Cooperrider, DL, Barett, F. si Srivatsva S, 1995, “Social construction and appreciative inquiry: a journey in organizational therory”, Hosking, D.M., Dachler, P.H. si Gergen, K.J., Management and Organization: relational alternatives to individualism, Aldershot,  Avebury, pp. 157-200.

De Gennaro, R.M., 1987, “Developing  case management as a practice model”, Social Casework, 68(8), pp. 466-470.

De Robertis, C., 1987, Methodologie de l’intervention en travail social, Centurion, Paris.

Epstein, L., 1982, How to provide social services with task-centered methods, National Institute for Social Work, London.

Epstein, L., 1988, Helping people: the task centered approach, 2nd edition, Merrill Publishing Co., Columbus, OH.

Felluga, D., 2003/2003, “Matrix: paradigma postmoderna sau impostura intelectuala?”, Zeffeth, G.(coord.), Matrix. Stiinta, Filozofie si Religie, Amaltea, Bucuresti.

Ferreol, Gilles, 2001, Adolescentii si toxicomania, Polirom, Iasi.

Foucault, M., 1982, “The subject and power”, Critical inquiry, 8 (summer), pp. 777-795.

Frame, D.J., 1995, Managing projects in organizations. How to make the best use of time, tehniques and pleople, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.

Garber, K., 2004, “Evaluarea calitatii serviciilor sociale. Metoda PASS si principiile sale”, Revista de Cercetare si Interventie Sociala, Universitatea “Al.I.Cuza”, Holt România, Lumen, Iasi, vol. 4: 481-489.

Gates, B.L., 1980, Social administration. The implementation of social policy, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Gharajedaghi, J., Russel, A., 1986, A Prologue to National Development Planning, Greenwood Press, New York.

Giddens, A., 1989/2000, Sociologie, Bic All, Bucuresti.

Gilbert, N., Miller, H., Specht, H., 1980, An introduction to social work practice, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Gold, R.L., 1969, Roles in Sociological Field Observation, in McCall, G.J. si Simmons, J.L., Issues in Participant Observation, Reading, Addison-Wesley, pp. 30-39.

Gordon, J.R., 1991, A diagnostic approach to organizational behavior, Allyn and Bacon, Boston.

Green, G., 2000, Theology, hermeneutics & imagination: the crisis of interpretation at the end of modernity, Cambridge University Press, Port Chester, NY.

Harrison, P.D., Harrell, A., 1993, “Impact of Adverse Selection on Managers’ Project Evaluation Decisions, The Academy of Management Review, Vol. 36, No. 3, Jun., pp. 635-643.

Harvey, D., 1990/2002, Conditia postmodernitatii. O cercetare asupra originilor schimbarii culturale, Amacord, Timisoara.

Haynes, A.E., 1987, “A research project for family sociology students on family history”, Teaching Sociology, vol. 15, No. 3, Jul., pp. 279-284.

Healy, K., 1998, Welfare options: delivering social services, Allen and Unwin, Sydney.

Healy, K., 2000, Social work practices: contemporary perspectives on change, Sage, London, UK.

Helander, E. 1999, Prejudice and dignity. an introduction to community-based rehabilitation, second edition, Fotogravura Novarte, Lta.

Holt România, 2002a, Ghiduri de buna practica in asistenta sociala a copilului si familiei, Lumen, Iasi.

Howard, V.A., Barton, J.H., 1992, Thinking together: making meetings work, William Morrow and Company, New York.

Howe, D., 2001, Introducere in teoria  asistentei  sociale, Marlink, Bucuresti.

Huidumac, C.E., 1998, Management participativ, All, Bucuresti.

Ianasi, M., 1997, Managementul proiectelor, curs nepublicat.

Ilut P, 1997, Abordarea calitativa a socioumanului, Iasi, Polirom.

Ionescu, I.I, Stan, D., 1999, Elemente de sociologie, vol.1, Editura Universitatii “Al.I.Cuza”, Iasi.

Irimescu, G., 2002, Tehnici in asistenta sociala, Editura Universitatii “Al.I.Cuza”, Iasi.

Johnston, P., 1999, Contradictions of modern moral philosophy: ethics after Wittgenstein, Routledge, London, UK.

Katz, R., 1982, “The effects of group longevity on project communication and performance”, Administrative Science Quartely, Vol. 27, No. 1, Mar., pp. 81-104.

Kerlinger, 1986, Foundations of behavioral research (3rd ed.), Holt, Rinehart and Winston Inc., New York.

Kotler, P., 1997, Managementul marketingului, Teora, Bucuresti.

Kotter, J., 1989, The Leadership Factor, The Free Press , New York.

Krueger R., 1994, Focus Group – A practical Guide for Applied Research, New York, Sage Publications.

Kuhn, Th. S.,  1962/1999, Structura revolutiilor stiintifice, 1999, Humanitas, Bucuresti.

Lal, P., Reddy, M., 2003, “Old Wine in a New Bottle? Proposed Sugar Industry Restructure and Land Conflict”, Pacific Economic Bulletin, Asia Pacific Press, Vol. 18(1), pp. 79-99.

Larwood, L., Falbe, C.M., Kriger, M.P., Miesing, P., 1995, “Structure and meaning of organizational vision”, The Academy of Management Journal, vol. 38, no. 3, pp. 740-769.

Lauffer, A., 1981, The Practice of Social Planning, in Gilbert, N., Soecht, H., Handbook for Social Services, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Le Saget, M., 1999, Managerul intuitiv, Editura Economica, Bucuresti.

Leatherwood., M.L., Conlon, E.J., 1987, “Diffusibility of Blame: Effects on Persistance in a Project”, The Academy of Management Review, Vol. 30, No. 4, Dec., pp. 836-847.

Lock, D. 1996/2000, Management de proiect, Codecs, Bucuresti.

Lonne, B., McDonald, C., Fox, T., 2004, “Ethical practice in the contemporany human services”, Journal of Social Work, 4(3), pp. 345-367.

Marlow C.,1993, Research methods for generalist social work, Brooks Cole Publishing Company, Pacific Grove, California.

Marlow C.,1993, Research methods for generalist social work, Brooks/Cole Publishing Company, Pacific Grove, California.

Marginean, I, 2000, Proiectarea cercetarii sociologice, Polirom, Iasi.

Matauan, G., 1999, Evaluarea programelor sociale, Expert, Bucuresti.

Mc Namara, C., 1999, A strategic planning in nonprofit or for-profit organizations, http://www.mapnp.org/library/plan_dec/str_plan/str_plan.htm , 15 octombrie 2005.

Mc Quaide, S., Ehrenreich J.H., 1997, “Assesing client strenghts”, Families in Society, Volume 78: 202- 210.

McLaughlin, H., Brown, D., Young, A.M., 2004, “Consultation, community and empowerment. Lesson from the Deaf community”, Journal of Social Work, 4(2), pp. 153-165.

Merton RK, Kendall PL, 1946, “The focused interview”, American Journal of Sociology, 51.

Midgley, J., 1999, “Postmodernism and social development: implications for progress, intervention and ideology”, Social Development Issues, 21 (3), pp. 5-13.

Miftode, V., 1999, Fundamente ale asistentei sociale, Eminescu, Bucuresti.

Miftode, V., 2002, Populatii vulnerabile si fenomene de automarginalizare. Strategii de interventie si efecte perverse, Lumen, Iasi.

Miftode, V., 2003, Tratat de metodologie sociologica, Lumen, Iasi.

Mitzberg, H., 1977, “Strategy – Making in Three Modes”, in Caroll, S.j., Paine, F.T., Miner, J.B. (eds), The Management Process, Macmillan Publishing Co. Inc., New York.

Mocanu, M. si Schuster, C., 2001, Managementul proiectelor. Calea spre cresterea competitivitatii, All Beck, Bucuresti.

Morgan DL, 1996, “Focus Groups”, Annual Review of Sociology, 22.

Mucchielli A (coordonator), 2002, Dictionar al metodelor calitative in stiintele umane si sociale, Polirom, Iasi.

Nacu D., Sandu, A., Cojocaru, St., Miftode, V., 2003,  Dezvoltarea comunitatilor etnoculturale, Expert Projects, Iasi.

Nauheimer, H., 1997, “Project Cycle management. New project management tools or recycled approaches from yesterday?”,  AT- Forum, No. 9, pp. 1-9.

Noble, C. 2004, “Postmodern thinking. Where is it taking social work?”, Journal of Social Work, 4(3), pp. 289-304.

NORAD, 1997, Cadrele de analiza logica. Indrumar pentru conceperea proiectelor, Expert, Bucuresti.

Nutt, P., 1983, “Implementation approach for project planning”, Academy of Management review, vol. 8, no. 4, pp. 600-611.

Nutt, P., Backoff, R.W., 1995, “Strategy for public and third-sector organizations”, Journal of Public Administration Research and Theory, vol.5, no. 2, pp. 189-211.

Nutt, P.C., 1983, “Implementation approaches for project planning”, The Academy of Management Review, Vol. 8, No. 4, oct., pp. 600-611.

O’Brien, M., 1993, “Social research and sociology”, in N. Gilbert, Researching Social Life, London, Sage, pp. 1-17.

O’Hagan, K., 1986, Crisis intervention in social services, Macmillan.

Oprea, D., 2001, Managementul proiectelor. Teorie si cazuri practice, Sedcom Libris, Iasi.

Perron, J, 1986, Administration sociale et sevices sociaux, Gaetan Morin, Quebec, Canada.

Pfeffer, J., 1981, Power in organisations, Pitman Publishing Inc., Massachusets.

Pitts, R.E. Thompson, K., 1979, “The supervisor’s survival guide: making quantitative evaluation systems work for you”, Supervisory management, vol. 24, pp. 24-32.

Popper, K.R., 1998, Mitul contextului. In apararea stiintei si a rationalitatii, Trei, Bucuresti.

Rees, N., 1991, “A case study of user evaluation of expert systems”, Journal of System Management, vol. 4, pp. 10-22.

Rees, S., Rodley, G., 1995, (eds.), The human costs of managerialism: advocating the recovery of humanity, Pluto Press, Sydney.

Rodgers, R., Hunter, J.E., 1992, “A foundation of good management practice in government: management by objectives, Public Administration Review¸vol. 52, no. 1, pp. 27-39.

Roncek, D.W., Bell, R., Francik, J.M.A., 1981, “Housing projects and crime: testing a proximity hypothesis”, Social Problems,Vol.29, No.2, Dec., pp. 151-166.

Rossi, P.H., 1999, “Three encounters”, Contemporary Sociology, vol. 28, no. 1, pp. 1-5.

Rossi, P.H., Freeman, H.E., 1993, Evaluation : a systematic approach, (5th edition), Sage Publication, Newbury Park, California.

Rubin, A., Babbie, E., 1989, Research methods for social work, Wadsworth Publishing Company, Belmont, California.

Rundblad, G., 1998, “Addressing social problems, focusing on solutions: the commnunity exploration project”, Teaching Sociology; vol. 26, no. 4, pp. 330-340.

Sandu, A., 2004, Asistenta si interventie sociala, Lumen, Iasi.

Schrage,M, 1990, Shared minds, Random House, New York.

Shlay, A.B., Rossi, P.H., 1992, “Social science and contemporary studies of homelessness”, Annual Review of Sociology, vol. 18, pp. 129-160.

Silverman, D., 2001/2004, Interpretarea datelor calitative. Metode de analiza a comunicarii, textului si interactiunii, Polirom, Iasi, .

Stanciu, M., 2003, “Premise actuale de excluziune, in domeniul asistentei medicale”, Calitatea vietii, nr. 1, pp. 1-10.

Taylor, B., 1980, “Ingredients of case planning”, Community Care, January, pp.18-20.

Taylor, B., Devine, T., 1995, Assessing needs and planning care in social work, Arena, Essex.

Tripodi, T., Fellin, Ph., Epstein, I., 1986, Social program evaluation, University of Michigan, FE Peacock Publishers, Illinois.

Tutty, L.M., Rothery, M.A., Grinnell, R.M.Jr., 1996/2005, Cercetarea calitativa in asistenta sociala. Faze, etape si sarcini, Polirom, Iasi.

Ungureanu, I., 2002, Paradigme ale cunoasterii societatii, Junimea, Iasi.

Vlasceanu, L., 1986, Metodologia cercetarii sociale. Metode si tehnici, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti.

Wallerstein, N, 1992, “Powerlessness, empowerment and health: implications for health promotion programs”, American Journal of Health Promotion, 6(3), pp. 197-205.

Ward, G., 2000, Cities of God, Routledge, Florence, KY, USA.

Ward, M., 1995/1997, 50 tehnici esentiale de management, Codecs, Bucuresti.

Warwick Organisational Behaviour, 2001, Organizational studies: critical perspectives on business and management. Obiectivity and its order, Routledge, Florence, KY, USA.

Webb, N.M., 1995, “Group collaboration in assesment: multiple objectives, processes and outcomes”, Educational Evaluation and Policy Analysis, vol. 17, no. 2, pp. 239-261.

*** 1998, Dictionarul explicativ al limbii române, Univers Enciclopedic, Bucuresti.

*** Hotarâre nr. 1007/2005 privind modificarea Hotarârii Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea nomenclatorului institutiilor de asistenta sociala si a structurii orientative de personal, a Regulamentului cadru de organizare si functionare a institutiilor de asistenta sociala, precum si a normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale.

*** Hotarâre nr. 1024/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si a Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale.

*** Hotarâre nr. 1440/2004 privind conditiile si procedura de licentiere si de inspectie a serviciilor de prevenire a separarii copilului de familia sa, precum si a celor de protectie speciala a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea parintilor sai.

*** Ordin nr. 177/ 2004 privind aprobarea standardelor minime obligatorii pentru telefonul copilului, standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat si exploatat, precum si a standardelor minime obligatorii privind centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijarii si exploatarii copilului.

*** Ordin nr. 21/ 2004 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind serviciile pentru protectia copilului de tip rezidential.

*** Ordin nr. 24/ 2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru centrele de zi.

*** Ordin nr. 25/ 2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrele de zi pentru copiii cu dizabilitati.

*** Ordin nr. 27/ 2004 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind serviciile pentru protectia copilului de tip rezidential pentru copiii cu dizabilitati.

*** Ordin nr. 35/ 2003 privind aprobarea standardelor minime obligatorii pentru asigurarea protectiei copilului la asistentul maternal profesionist si a ghidului metodologic de implementare a acestor standarde.

*** Ordin nr. 45/ 2004 pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind procedura adoptiei interne.

*** Ordin nr. 48/ 2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta.

*** Ordin nr. 64/2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrul de pregatire si sprijinire a reintegrarii sau integrarii copilului in familie.

*** Ordin nr. 69/ 2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz in domeniul protectiei copilului.

*** Ordin nr. 73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale, incheiat de furnizorii de servicii sociale, acreditati conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale.

*** Ordin nr. 87/ 2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru centrul maternal.

*** Ordin nr. 88/ 2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii.

*** Ordin nr. 89/2004 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind centrul de primire in regim de urgenta pentru copilul abuzat, neglijat si exploatat.

*** Ordonanta nr. 86/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale.

*** Proiect Hotarâre de Guvern privind contractarea de servicii sociale in domeniul protectiei drepturilor copilului, http://www.copii.ro/im/dez_2a.doc, 10 ianuarie 2006.

Abandon in maternitati

Abandon scolar, ~ rata de

Abilitati de comunicare

Abuz asupra copilului

Acompaniere

Acreditare

Activitati, ~ macro, ~ micro

Actiune

Adoptie

Advocacy

Agenda publica

Ajutor financiar

Alternative la institutionalizare

Amenintati, ~ evitare a,

Analfabetism

Analiza resurselor

Analiza SOFT

Analiza SWOT, ~ puncte tari, ~ puncte slabe, ~ oportunitati, ~ amenintari

Ancheta sociala

Anxietate

Arborele obiectivelor

Arborele problemei, ~ ierarhizarea problemelor

Asistent maternal

Asistent social, ~facilitator, ~ planificator, ~ promotor al politicilor sociale, ~ agent

Asistenta maternala, ~ pentru copii abuzati, ~ pentru copii seropozitivi HIV, ~ familie substitut

Asociatii

Autodeterminare

Autonomie personala

Autoprofetia creatoare

Autoritate contractanta, ~ drepturi ale, ~ obligatii ale,

Autoritati, ~ nationale, ~ locale

Beneficiar, ~ orientarea catre, ~ situatie a, ~ potential, ~ directi, ~ indirecti, ~ drepturi ale, ~ obligatii ale

Beneficii

Brainstorming

Buget

Caiet de sarcini

Campanii, ~ de informare, ~ constientizare, ~ mobilizare a comunitatii, ~ de advocacy, ~ de promovare, ~ de sensibilizare

Caz social, ~ lucru pe caz, ~ închidere a,

Centru de educatie a parintilor

Centru de primire în regim de urgenta

Centru de zi

Centru de zi de recuperare

Centru de zi,

Centrul de consiliere a copilului delincvent

Cerere de servicii

Cheltuieli, ~ de personal, ~ pentru spatii, ~ echipamente ~ pentru transport, ~ materiale, ~ pentru comunicatii

Chestionar, ~ autoadministrat

Ciclul 4-D, ~discovey, ~ design, ~ dream, ~ destiny

Ciclul procesului de interventie

Colaborare

Comunitate ~ membri ai, ~ lideri ai, ~ spirit comunitar, ~sprijin comunitar

Conferinta de presa

Confidentialitate

Confuzie

Consilier

Consiliere, ~ a gravidelor,~ sedinta de consiliere, ~ individuala, ~ de grup, ~ planul personalizat de consiliere,

Consiliul judetean

Constructivism

Constructionism

Consultanta juridica

Consultarea documentelor

Consum, ~ de alcool, ~ de droguri

Context social

Contextualizare, ~ practicii sociale

Contract, ~ obiectul, ~ pretul, ~ cu preturi fixe, ~ cu preturi tinta, ~ cu preturi maxime garantate, ~ cu costuri simple decontabile, ~ durata, ~ documente ale, ~ garantii, ~ reziliere a, ~ încetare a, ~ penalitati si daune, ~ solutionarea litigiilor, ~ anexe ale,

Contractare, ~ a serviciilor, ~ proces de selectie,

Contractualism

Contractul cu beneficiarul

Control social

Copii abandonati

Copii cu dizabilitati

Copiii strazii

Culegere a datelor, ~ instrumente de,

Date, ~ cantitative, ~ calitative, ~ analiza a

Definitii, ~ ale situatiei

Dependenta

Dezavantaj

Diagrama Gantt

Discursuri postmoderniste

Disfunctii sociale

Documentare

Dreptate sociala

Drepturile omului

Efecte perverse

Efectul placebo

Efectul Pygmalion

Eficacitate

Eficienta

Empowerment

Etnometodologie

Evaluare, ~ initiala, ~ multidisciplinara, ~ de implementare, ~ de impact, ~ metode utilizate în evaluare,~ detaliata, ~ formativa, ~ raport de, ~ a rezultatelor, ~criterii ale, ~ criteriul conformitatii, ~ obiectivelor, ~criteriul pertinentei, ~ criteriul coerentei, ~criteriul eficientei, ~ criteriul eficacitatii, ~întrebarile evaluarii, ~ indicatorilor obiectivi, ~ vulnerabilitatii sociale, ~ dependentei, ~ resurselor disponibile, ~ disponibilitatii beneficiarului, ~ succeselor, ~ punctelor tari, ~ rezultatelor

Evaluator

Evolutie multiliniara

Excludere sociala

Expectante

Exploatarea prin munca

Facilitare

Fenomen social, ~ anomic, ~ disfunctional, ~

Finantare, ~ capacitate de participare la, ~ contributie proprie, ~ acordare a, ~ finalizare a, ~ ghid de,

Finantator

Fisa cazului

Focus grup

Fonduri, ~ atragere de,

Formare si orientare profesionala

Forta majora

Frustrare

Fundatii,

Furnizori de servicii, ~ publici, ~ privati, ~ acreditare a, ~ drepturi ale, ~ obligatii ale,

Globalizare

Grup domestic

Grup tinta, ~ delimitare a, ~ criterii de selectie a, ~ motive ale alegerii, ~

Grupuri, ~ de lucru, ~ de experti, ~ terapeutice, ~ de suport

Harta mentala

Ideologie

Impact, ~ al interventiei, ~ al proiectului, ~ al mesajelor, ~ aupra grupurilor tinta,

Implementare, ~proces de

Incapacitate

Incluziune

Indicatori, ~ indicatori cantitativi, ~ indicatori calitativi, ~ de performanta, ~ de impact, ~ de implementare

Initiator

Inovatie sociala

Instruire

Instrumente de lucru,

Integrare, ~ profesionala, ~ sociala, ~ scolara

Interactionism simbolic

Interdependenta

Interventie, ~ mediu de interventie, ~ metode de, ~ apreciativa, ~ personalizata, ~ tehnici de, ~ replicare a, ~ logica, ~ microsociala, ~ macrosociala, ~ eficienta a, ~ eficacitate a, ~ de grup, ~ intensitate a, ~ frecventa a

Interviu, ~ structurat, ~ comprehensiv

Intrepretari, ~ ale situatiei, ~ personale

Ipoteze, ~ cauzale, ~ interventiei, ~ actiunii

Întâlniri comunitare

Licentiere

Limbaj de deficit

Logica, ~ deficientei, ~ lipsurilor, ~ disfunctiei

Lucrator social

Lucru pe caz

Macropractica sociala, ~principii ale, ~ principiul social, ~ principiul interdependentei, ~ principiul comunitatii, ~ principiul diversitatii, ~ principiul rationalitatii, ~ principiul holistic, ~ principiul rezolvarii problemei, ~ principiul problemelor sociale, ~ principiul valorilor asociate, principiul criticii sociale, ~ principiul responsabilitatii, ~ principiul etic,

Management, ~ al informatiei, ~ de caz, ~ prin proiecte, ~ al programelor, ~ stil de,

Manager de caz

Managerialism

Marketizare

Mass media

Mediere

Metafore

Metodologie de lucru

Micropractica sociala

Model, ~ de buna practica, ~ nevoie-cerere-oferta

Monitorizare, ~ preluare a, ~ postinterventie, ~ a interventiei

Motivare

Neutralitate axiologica

Nevoi, ~ locale, ~ de servicii, ~ personalizate

Obiective, ~ de implementare, ~ de impact, ~ pe termen scurt, ~ ~ macro, ~ micro, ~ reactive, ~ inactive, ~ interactive, ~ operationalizare a, ~ absolute, ~ relative, ~ pe termen lung, ~ pe termen mediu, ~ comune, ~ criterii SMART, ~ specific, ~ masurabil, ~ abordabil, ~ realist, ~ încadrate temporal

Observatie

Oferta de servicii

Operationalizare

Opinie publica, ~ sensibilizare a,

Organizatii nonguvernamentale, ~ organizatii nonprofit

Outcomes

Outputs

Paradigma deficientei

Paradigma, ~ ainterventiei,

Parteneri

Parteneriat, ~ public-privat, ~ avantaje ale

Persoana, ~ vulnerabila, ~ defavorizata, ~ cu dizabilitati, ~ de vârsta a treia, ~ seropozitiva HIV,

Personal angajat

Perspectiva, ~ apreciativa, ~ abstract-macro, ~ abstract-micro, ~ concret-micro, ~ concret-macro, ~ sistemica

Plan, ~ de permanenta, ~ de servicii, ~ individualizat de protectie, ~ de lucru, ~ individualizat de servicii, ~ personalizat de consiliere

Planificare, ~ etape: ~ formularea, ~ conceptualizarea, ~ detalierea, ~ evaluarea , ~ a activitatilor, a interventiei

Politici sociale

Populatii, ~ problema, ~ tinta, ~ defavorizata, ~ marginalizata

Postinterventie

Postmodernism

Practica sociala, ~ practici,

Preluare, ~ a proiectului, ~ a personalului, ~ a monitorizarii, ~ a supervizarii

Prevenirea abandonului scolar

Principii, ~ ale schimbului social, ~ individualismului sociologic

Problema, ~ de cercetare, ~ sociala, ~ rezolvare a, ~ cauze, ~ efecte ale, ~ identificare a, ~ estimare a, ~ cadre de analiza a, ~ definire a, ~ variabile ale, ~ personala, ~ publica, ~ incidenta, ~ prevalenta, ~ tendinte de evolutie,

Proceduri de lucru

Proces, ~ de implementare, ~ de negociere, ~ decizional

Program, ~ program de servicii, ~ cadrul logic al, ~ derulare a, ~ de lucru,

Programare neuro-lingvistica

Progres

Proiect pilot

Proiect, ~ de interventie, ~ pentru reducerea excluziunii sociale, ~ inutile, ~ pentru îmbunatatirea si extinderea serviciilor existente, ~ adaptate cererii, ~ de prevenire, ~ de dependenta, ~ de cercetare, informare si constientizare, ~ pilot, ~ elaborarea proiectelor, ~ pilot, ~ nationale, ~ locale, durabilitata a, ~ factori de risc, ~ implementare a, importanta a, ~ de dezvoltare comunitara, ~ scopul, ~ obiective ale, ~ rezultate ale,

Proiectare, ~ sociala, ~ a interventiei, ~ centrata pe problema, ~ apreciativa

Proiectionism, ~ principiul utilitarist , ~ principiul teleologic, principiul multiplicitatii, principiul axiologic, principiul dialogului si consensului, principiul anticiparii, ~ efecte ale,

Propunere de finantare, ~ tehnica, ~ financiara, ~ mituri ale, ~ selectie a, ~ eligibilitate a, ~ structura a , ~ coerenta a, ~ aspectul, ~ comisie de evaluare a,

Propuneri legislative

Protectia copilului, ~ de tip rezidential, ~ etape el evolutiei, ~ etapa proiectelor pilot sau experimentale, ~ etapa verificarii la nivel central, ~ etapa transferului de responsabilitate, ~ etapa crizei, ~ etapa diversificarii serviciilor sociale, ~ etapa stabilirii standardelor minime de lucru, ~ etapa transferului de competente catre alte domenii ale asistentei sociale, ~ etapa implementarii cu resurse locale, ~ etapa transferului catre organizatiile nonguvernamentale

Proximitate

Putere

Raport, ~ al sedintei de consiliere, ~ de vizita la domiciliul clientului, ~ al interventiei, ~ al convorbirilor telefonice cu beneficiarul, ~ al întâlnirilor cu reprezentanti ai altor furnizori de servicii sociale, ~ de evaluare intermediara, ~ statistic, ~ narativ, ~ al vizitei la domiciliu, ~ al sedintei de consiliere, al interventiei, ~ al convorbirilor telefonice, ~ de evaluarea intermediara, ~ de reevaluare a planului personalizat de interventie, ~ cost/beneficiu, ~ reevaluare a planului personalizat de interventie

Raportare

Reabilitare, ~ psihosociala

Reactie comunitara

Reconversie profesionala

Reevaluarea situatiei beneficiarului

Regulament de functionare

Reintegrare, ~ familiala, ~ scolara

Replicare a modelului

Responsabil de caz

Responsabilitate

Resurse, ~ metodologice, ~ organizationale, ~ analiza a,

Resurse, ~ personale, ~ materiale, ~ financiare, ~umane, ~ disponibile, ~ potentiale, ~ gestionare a,

Rezultate, ~ scontate, ~dorite, ~ intentionate, ~ obtinute

Riscuri, ~ evitare a

Schimbarea, ~ a situatiei, ~conditii pentru realizare a, ~ viziune a, ~ abilitati, ~ stimulente, ~ resurse, ~ planificare a, ~ partiala,

Scopul proiectului

Sector guvernamental

Servicii sociale, ~ licentiere a, ~ sistem privat, ~ transfer al, ~preluare a, ~ calitate a, ~ continuitate a, ~ la domiciliu, ~ la domiciliu, ~ de îngrijire, ~ accesibilitate a, ~ acordare a

Servicii, ~ comerciale, ~ medicale, ~ sociale

Sistem rezidential

Situatie precara

Societate civila

Solicitant

Solicitarea sprijinului

Solidaritate, ~ sociala, ~ organica

Stakeholders

Standarde minime obligatorii, ~ pentru asigurarea protectiei copilului la asistentul maternal profesionist, ~ privind serviciile pentru protectia copilului de tip rezidential, ~ pentru centrele de zi, ~ privind centrele de zi pentru copiii cu dizabilitati, ~ privind serviciile pentru protectia copilului de tip rezidential pentru copiii cu dizabilitati, ~ privind procedura adoptiei interne, ~ privind serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta,  ~ privind centrul de pregatire si sprijinire a reintegrarii sau integrarii copilului în familie, ~ privind managementul de caz în domeniul protectiei copilului, ~ centrul maternal, ~ privind centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii, ~ privind centrul de primire în regim de urgenta pentru copilul abuzat, neglijat si exploatat, ~ pentru telefonul copilului, ~ privind centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat si exploatat, ~ privind centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijarii si exploatarii copilului, ~ în supervizare, ~ pentru centrele de tip familial, ~ pentru servicii la domiciliu pentru copilul cu dizabilitati

Standardizare

Statul Bunastarii

Structuri sociolingvistice

Structuri, ~ comunitare, ~ organizationale, ~ societale, ~ sociale

Succese

Supervizare, ~ individuala, ~ de grup, ~ de caz, ~ saptamânala, ~ sedinta de supervizare, ~ concluzii ale sedintei de supervizare

Sustenabilitate, ~ a interventiei, ~ a proiectului

Tehnica Delphi,

Tehnica grupurilor nominale

Telefonul copilului

Teorie

Terapei, ~ individuala, ~ de grup

Transparenta

Vânatori de fonduri

Venitul minim garantat

Verificare, ~ surse, ~ mijloace

Victima

Violenta domestica

Vizite la domiciliu

Volitatea programelor

Voluntari, ~ retele de,

Vulnerabilitate, ~utilitarista, ~ teleologica, ~axiologica, ~ traditionala, ~ cognitiva

line
footer