Gilat COHEN YEGANEH

Titlul tezei: ATTITUDES REGARDING REPORTING NEAR-MISTAKE SITUATIONS AMONG NURSES OF DIVERSE CULTURES

Anul sustinerii: 2018

Rezumat: Atitudini cu privire la raportarea erorilor iminente la asistenţii medicali proveniţi din diverse culturi

Obiectivele prezentei cercetări sunt de a analiza şi interpreta atitudinile, percepţiile şi sentimentele asistenţilor medicali proveniţi din diverse culturi cu privire la raportarea unor evenimente ce implică erori iminente, precum şi de a creşte nivelul de conştientizare legat de raportarea erorilor iminente de către asistenţii medicali din diverse culturi prin intermediul unui Workshop inovator pe tema raportării erorilor iminente, conceput şi dezvoltat de către autorul cercetării. În mare parte, cercetarea axată pe tema erorilor şi greşelilor iminente a făcut uz de metode cantitative, axându-se pe cauzele şi prevenirea erorilor, raportarea intenţiei, etc., semnificaţia atribuită acestor raportări fiind dificil de descifrat. Spre deosebire de această abordare, prezenta cercetare calitativă se axează pe atitudinile, sentimentele şi percepţiile asistenţilor medicali din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente. Principalele întrebări de cercetare pe care se bazează prezentul studiu sunt: Care sunt atitudinile, sentimentele şi percepţiile asistenţilor medicali din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente? Şi Cum contribuie Workshop-ul cu privire la raportarea erorilor iminente la conştientizarea cu privire la raportarea greşelilor iminente în rândul asistenţilor medicali proveniţi din culturi diferite?

Prezenta cercetare utilizează metodologia teoriilor empirice în explorarea întrebărilor de cercetare menţionate. Populaţia cercetată este formată din 20 de asistenţi medicali aparţinând unor arii culturale diferite: 8 cu apartenenţă la cultura israeliană, 6 la cea arabă şi 6 la cultura rusă. Datele au fost colectate pe baza interviurilor calitative  semi-structurate, care au fost înregistrate şi apoi transcrise. Datele au fost interpretate pe baza analizei conţinutului. Pentru a susţine rezultatele cercetării, autorul a mai inclus 2 grupuri de câte 6 asistenţi medicali, unul format exclusiv din persoane aparţinând culturii israeliene şi celălalt format din asistenţi medicali proveniţi din diferite culturi.

Rezultatele cercetării indică faptul că asistenţilor medicali le este încă teamă să raporteze erorile iminente, teama rezultând din temerea că ar putea fi penalizaţi sau că raportarea ar putea să le afecteze imaginea sau reputaţia. În plus, rezultatele arată că decizia de a raporta este dependentă de factorul cultural. Modul de raportare şi decizia cu privire la persoana către care se face raportarea depind pe de altă parte de cultura organizaţională. Rezultatele cercetării indică, de asemenea, că Workshop-ul cu privire la raportarea erorilor iminente are un impact semnificativ în conştientizarea cu privire la raportarea erorilor iminente, generând schimbări de comportament în rândul asistenţilor medicali, creşterea numărului de raportări ale erorilor iminente şi un discurs mai consistent pe această temă cu alţi membri ai echipei medicale.

Cu privire la politicile viitoare legate de raportarea erorilor iminente este important de notat faptul că analiza datelor a indicat în mod distinct nevoia de a creşte gradul de conştientizare al asistenţilor medicali cu privire la raportarea greşelilor iminente, precum şi necesitatea de a introduce educaţia privitoare la raportarea erorilor iminente în curricula şcolilor de asistenţi medicali. Mai mult decât atât, prezenta cercetare aduce o contribuţie semnificativă, cu importante contribuţii practice şi teoretice asupra sistemelor de sănătate din Israel şi din întreaga lume şi asupra altor sisteme în general, în această epocă a migraţiei şi multiculturalismului la nivel global, cu posibilitatea remedierii anumitor discrepanţe ce pot afecta respectivele sisteme. În plus, lunga tradiţie a acuzaţiilor cu privire la serviciile spitaliceşti necesită o nouă mentalitate, precum şi schimbări la nivelul politicilor de management.

Cuvinte cheie: raportarea erorilor iminente, asistenţa medicală, cultura organizaţională, schimbări la nivelul culturii organizaţionale, modificarea percepţiei, workshop pentru conştientizarea importanţei raportării erorilor iminente.

INTRODUCERE

Obiectivele prezentei cercetări sunt de a analiza şi interpreta atitudinile, percepţiile şi sentimentele asistenţilor medicali proveniţi din diverse culturi cu privire la raportarea unor evenimente ce implică erori iminente, precum şi de a creşte nivelul de conştientizare legat de raportarea erorilor iminente.

Potrivit estimărilor, în spitalele din Israel mor în fiecare an aproape 2000 de pacienţi din cauza erorilor umane, datorate în principal suprasolicitării şi a volumului mare de muncă al doctorilor, asistenţilor medicali, farmaciştilor şi altor persoane implicate (Rosenbloom, 2004). Diverse studii asupra raportării erorilor şi erorilor iminente indică faptul că există factori de natură etică, legală, administrativă şi economică ce facilitează şi încurajează raportarea erorilor (Shefi, 2005). Raportarea erorilor şi erorilor iminente constituie un element esenţial pentru creşterea siguranţei pacienţilor. Cu toate acestea, în ciuda faptului că în Statele Unite în particular, dar şi în ţările vestice în general există programe oficiale în cadrul a numeroase spitale care stabilesc reguli de raportare a erorilor de tratament şi a evenimentelor cu risc, şi în pofida faptului că există foarte multe organizaţii ale căror eforturi se concentrează asupra promovării raportării, fenomenul de ne-raportare este încă prevalent (Classen et al., 2011).

Raportarea sau ne-raportarea erorilor sunt influenţate de un număr de factori. Asistenţii medicali trebuie să depăşească bariere personale şi psihologice pentru a raporta o eroare: studiile indică faptul că 50-95% dintre erorile neraportate de către asistenţii medicali au la bază temerea faţă de efectele negative ale raportării şi neîncrederea în competenţa angajatorului de a le sprijini şi de a le critica în mod constructiv. (Potylycki et al., 2006).

Puţine studii au examinat impactul culturii siguranţei mediului asupra intenţiei membrilor unei echipe medicale de a raporta greşelile. Cu cât este mai pozitivă cultura siguranţei organizaţionale, cu atât mai puţine evenimente riscante au loc în cadrul unităţii spitaliceşti (Mardon et al., 2010). Această abordare creşte rata raportării evenimentelor în general, în particular rata raportării erorilor iminente (nu în mod necesar şi cea a raportării evenimentelor extreme), crescând de fapt nivelul de conştientizare al asistenţilor medicali cu privire la siguranţa riscurilor şi importanţa detectării acestora (Jeffs et al., 2014).

Una din cele mai eficiente metode de analiză comportamentală şi de descifrare a motivelor ce stau la baza alegerilor comportamentale este utilizarea teoriilor comportamentale. Prezenta analiză trece în revistă două dintre aceste teorii:  Teoria acţiunii raţionale (Fishbein & Ajzen, 1975, 1980) şi Teoria comportamentului planificat (Ajzen & Madden, 1986). Analizarea comportamentelor privind raportarea prin prisma acestor două teorii permite cercetătorului să ajungă la concluzii legate de factorii care afectează raportarea sau ne-raportarea erorilor de către asistenţii medicali, creându-se astfel premisele pentru un sistem mai sănătos şi dezvoltând mijloace de a lupta împotriva erorii, şi nu împotriva celui care o comite.

Prezenta cercetare se diferenţiază de studiile anterioare în domeniu prin faptul că, în timp ce majoritatea cercetărilor anterioare sunt cantitative şi se axează pe intenţia de raportare, factorii care împiedică raportarea, motivele care stau la baza erorilor şi prevenirea acestora, cercetarea pe care o întreprindem examinează atitudinile, perspectivele şi sentimentele asistenţilor medicali proveniţi din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente. Spre deosebire de alte studii, prezenta cercetare introduce un program de interbenţie inovator – Workshop-ul privitor la raportarea erorilor iminente, conceput şi dezvoltat de autorul lucrării cu scopul de a creşte nivelul de conştientizare cu privire la raportarea erorilor iminente. Contribuţia workshop-ului la îndeplinirea acestui obiectiv a fost examinată timp de două sau trei săptămâni după ce a avut loc workshop-ul prin intermediul unor interviuri semi-structurate.

Obiectivele cercetării

  1. Să exploreze atitudinile, perspectivele şi sentimentele asistenţilor medicali proveniţi din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente.
  2. Să crească nivelul de conştientizare în rândul asistenţilor medicali cu privire la raportarea erorilor iminente.
  3. Să obţină o formă optimă a Modelului de raportare a erorilor iminente.

Întrebări de cercetare

  1. Care sunt percepţiile, emoţiile şi dilemele asistenţilor medicali proveniţi din diferite culturi cu privire la raportarea erorilor iminente?
  2. Cum contribuie Workshop-ul cu privire la raportarea erorilor iminente la conştientizarea cu privire la raportarea erorilor iminente în rândul asistenţilor medicali proveniţi din culturi diferite?

Oportunitatea cercetării

Literatura de specialitate oferă multiple studii legate de cauzele erorilor medicale şi modalităţi de prevenire a acestora, însă puţine studii au în vedere creşterea nivelului de conştientizare asupra raportării greşelilor iminente.

În studiul intitulat Intenţia de a raporta erorile medicale, Tabak and Fleishman (2011) ajung la concluzia că factorii cu cea mai mare influenţă în procesul decizional cu privire la raportarea incidentelor sunt controlul comportamental perceput de asistenţii medicali şi aşteptările profesionale şi sociale percepute. Studiul menţionat recomandă creşterea nivelului de conştientizare a personalului medical cu privire la importanţa raportării erorilor, precum şi attitudinea bazată pe sprijin şi încurajare faţă de personalul medical care raportează, în contrast cu posibile acţiuni punitive. Schimbarea atitudinilor curente cu privire la informare, deseori desemnată ca turnătorie sau eşec personal, dublată de o mai bună înţelegere a factorilor care influenţează raportarea pot conduce la dezvoltarea instrumentelor manageriale care să contribuie la prevenirea erorilor.

Un sondaj efectuat în 2016 de către Ministerul Sănătăţii în spitalele din Israel (Ministerul Sănătăţii, 2016) arată că majoritatea angajaţilor (57% în medie) se declară “foarte îngrijoraţi” şi “extrem de îngrijoraţi” cu privire la abordarea punitivă a erorilor şi de efectele adverse ale raportării incidentelor. Din rezultatele acestor sondaje se poate deduce că în ultimii ani în Israel s-au stabilit coordonatele unei culturi a siguranţei, însă datele indică în mod clar nevoia de a încuraja raportarea erorilor şi de a anihila temerile cu privire la măsurile punitive.

Rezultatele cercetărilor arată că teama şi îngrijorarea asociate cu comiterea erorilor sunt mai comune în rândul asistenţilor medicali începători, care încă nu şi-au format o imagine profesională, dar şi în rândul asistenţilor medicali cu vechime, care, în pofida stimei de sine declarate, reacţionează puternic la erorile personale. Literatura de specialitate din domeniul asistenţei medicale contribuie la conceptualizarea erorilor determinând standardele profesionale de activitate ce reflectă conceptualizerea erorii ca şi element cu valoare negativă (Mayo, 1996).

Majoritatea articolelor pe care le-am consultat în scopul derulării prezetei cercetări arată că erorile sunt parte integrantă a activităţii umane. Cu toate acestea, fondatoarea profesiei de asistent medical, Florence Nightingale, scria în 1860 că “greşelile asistentelor medicale sunt periculoase şi inacceptabile” (Nightingale, 1860). Sora medicală ideală era descrisă de Nightingale ca fiind punctuală punctual, foarte precisă, cu o gândire limpede, incapabilă de greşeli şi atentă la cele mai mici detalii, şi de la care toată lumea se aşteaptă să fie perfectă. Aceste trăsături, la care se adaugă imperativul moral de a proteja şi a nu face rău produc o conştientizare socială şi o imagine normativă a profesiei care exclud în totalitate noţiunea de eroare” (Gutman, 2001).

Capitolul 1:    LITERATURA DE SPECIALITATE

1.1.      Perspective sociologice asupra asistenţei medicale

De-a lungul istoriei, profesia de asistent medical a fost influenţată de curentele sociale. În cadrul multor societăţi antice, rolul de asistent medical era deţinut de femei, deoarece, conform tradiţiei, ele erau cele care se îngrijeau de proprii copii. În alte societăţi însă, şamanul, vraciul sau alte perssoane de gen masculin din cadrul tribului aveau grijă de cei bolnavi. În societăţile primitive, cum ar fi tribul Zuni, un copil era însemnat de la naştere să fie îngrijitorul tribului (Henly & Moss, 2007). Arta asistenţei medicale era transmisă prin viu grai de la o generaţie la alta şi se învăţa prin încercări şi din greşeli.

Prima organizare a asistenţei medicale s-a produs în era creştină. O femeie educată, cu titlul de diacon, ca fost aleasă de biserică pentru a se îngriji de bolnavi. Primul spital creştin din Roma a fost înfiinţat şi condus de diacona Fabiola. Prima asistentă medicală care a făcut vizite la domiciliu a fost diacona Phoebe (Nutting & Dock, 1907). În Evul Mediu, spitalul a fost condus de maici şi călugări care îşi dedicau viaţa pacienţilor fără să aibă însă cunoştinţe medicale. Adesea doi pacienţi împărţeau acelaşi pat şi la internare nu se punea un diagnostic (Robinson, 1946).

Florence Nightingale a fost o femeie din înalta societate din Marea Britanie care a condus un grup de asistente medicale în Crimea în 1854 pentru a acorda asistenţă medicală soldaţilor britanici. Când s-a întors în Anglia a înfiinţat programe de educaţie pentru asistenţi medicali în ai multe spitale. A transmis asistentelor medicale propriile sale principii pentru a îmbunătăţi serviciile de asistenţă către pacienţi. Însă nu ea a fost prima care a pus aceste principii în aplicare.

La începutul secolului al 19-lea, în Statele Unite spitalele existau în principal în oraşele mari. Pacienţii beneficiau de servicii medicale de calitate în spitalele în care serviciile de asistenţă erau asigurate de diverse ordine religioase. În alte spitale, însă, serviciile de asistenţă erau variabile, de la foarte bune la foarte slabe. Unii doctori iniţiau curssuri de asistenţă medicală, conştienţi de importanţa asistenţei medicale de calitate pentru binele pacientului. In 1798, un doctor din New York, pe nume Valentine Seaman, a organizat un curs pentru asistente care îngrijeau femei însărcinate şi asistau naşteri. La începutul secolului al 19-lea, societatea Asistentelor medicale din Philadelphia pregătea asistente în domeniul obstetricii.   

În Războiul Civil American, atât în Nord cât şi în Sud au lucrat ca asistente medicale aproape 20.000 de femei (Larson, 1997). Admirabilul serviciu oferit de asistentele din Războiul Civil a pus bazele dezvoltării ulterioare a programelor de pregătire pentru asistenţa medicală. De exemplu, Spitalul pentru femei din Philadelphia a iniţiat un curs de pregătire pentru asistente de şase luni, pe care prima generaţie de asistente l-a absolvit în anul 1869. În 1873 se înfiinţaseră trei programe educaţionale de asistenţă medicală. Aceste trei programe, respectiv New York Training School de la Bellevue Hospital,  Connecticut Training School de la State Hospital şi Boston Training School de la Massachusetts General Hospital s-au bazat pe ideile introduse de  Florence Nightingale. Până în anul 1900, în Statele Unite fuseseră deja deschise sute de şcoli pentru asistenţi medicali. Şcolile erau fie proprietatea, fie afiliate unui spital care le oferea elevilor experienţa clinică necesară pregătirii în domeniul asistenţei medicale. Pregătire dura doi, până la trei ani. Elevii asistau doar la câteva cursuri referitoare la îngrijirea pacienţilor şi alte subiecte în domeniu, însă practicau asistenţa medicală în cadrul spitalului. La sfârşitul programului respectiv primeau o diplomă şi erau eligibili pentru a lucra ca asistenţi medicali calificaţi. (Bear, 1990).

În anii 1890, asistenţii medicali au pus bazele a două asociaţii profesionale majore: American Society of Superintendents of Hospital Training Schools, şi Associated Alumnae of the United States. Mai târziu, acestea au fost numite National League for Nursing Education (Liga Naţională a Educaţiei Asistenţilor Medicali) şi American Nurses Association (Asociaţia Asistenţilor Medicali Americani). La începutul secolului al 20-lea s-au înfiinţat şi alte organizaţii importante precum National Organization for Public Health Nursing (Organizaţia Naţională a Asistenţilor Medicali din Sistemul Public de Sănătate) şi National Association of Colored Graduate Nurses (Asociaţia Naţională a Asistenţilor Medicali de Culoare) (Bear, 1990). Până la jumătatea secolului al 20-lea asistenţa medicală profesională din America a fost divizată pe criterii rasiale. Persoanele de culoare care doreau să lucreze în domeniul asistenţei medicale erau pregătite în cadrul unui sistem educaţional separat şi se confruntau cu o piaţă a muncii în care aistenţii medicali de culoare nu erau trataţi în mod egal cu albii. Profesia de asistent medical rămâne în mod predominant destinată femeilor. Deşi existau şi şcoli unde erau admişi bărbaţi, majoritatea şcolilor admiteau exclusiv femei (Bear, 1990). Din această perspectivă, profesia de asistent medical a fost influenţată de considerente rasiale şi de gen.

Legătura între asistenţa medicală şi sociologie este una foarte strânsă, deoarece profesia de asistent medical este dedicată ajutorului oferit pacienţilor, familiilor acestora şi întregii comunităţi în scopul recâştigării unei stări de sănătate optime, în timp ce sociologia reprezintă studiul societăţii şi a modului în care oamenii ar trebui să trăiască în cadrul acesteia (Porter, 1998). Kim şi Kollak (2006) afirmă că nucleul asistenţei medicale este să ajute şi să aibă grijă de oameni nu doar în situaţii de boală, ci şi pentru a-i ghida în scopul menţinerii sănătăţii. Cuvântul „sociologie” provine din termenul latinesc „socius”, care înseamnă companion şi grecescul „logos”, care înseamnă „studiu”. Definiţia generală a sociologiei poate fi înţeleasă ca ştiinţa societăţii, a unor instituţii sociale cum ar fi guvernul, legea, moralitatea, procesele sociale şi comunităţile de oameni. Există mai multe definiţii ale sociologiei în accepţiunea de ştiinţă a societăţii. Mai mult, sociologia este o ştiinţă axată pe comunităţile sociale, originea lor, interacţiunile şi curentele lor. fiecare dintre aceste descrieri este raţională. Majoritatea experţilor sunt de părere că tema sociologiei este studiul societăţii sau al anumitor fenomene sociale (Earle & Denny, 2005; Kim & Kollak, 2006; Porter, 1998). În consecinţă, sociologia este ştiinţa legilor fundamentale şi a proprietăţilor generice ale fenomenelor sociale. Metodele cercetării sociologice sunt cantitative şi calitative. Metoda aleasă depinde de obiectivele cercetării. De obicei studiile „triangulează”, în sensul că abordările cantitative sunt combinate cu cele calitative într-un concept pluristrategic. Planul cercetării referitoare la sociologie şi asistenţa medicală oferă primul element de legătură între aceste două discipline. 

1.2.      Cadrul conceptual

În Israel, ca şi în alte ţări ale lumii, mii de pacienţi mor în fiecare an din cauza erorilor medicale care ar putea fi prevenite. Există o serie întreagă de motive pentru care  erorile medicale nu sunt raportate, printre care teama de pedeapsă, sancţiuni, nesiguranţa că raportarea erorilor va fi urmată de măsuri coercitive, câştigul personal şi lipsa de instrumente cu ajutorul cărora personalul ar putea face faţă acestor erori. Examinarea cauzelor erorilor combinată cu o perspectivă sistemică ar putea reduce probabilitatea de recurenţă a erorilor şi ar putea creşte incidenţa raportării în cadrul echipelor medicale (Greenberg, 2000).

Utilizarea teoriilor comportamentale reprezintă una dintre cele mai eficiente metode pentru analiza comportamentului şi descifrarea factorilor care determină alegerea comportamentală. Teoria acţiunii raţionale (Fishbein & Ajzen, 1975, 1980) şi Teoria comportamentului planificat (Ajzen & Madden, 1986) sunt cele două teorii comportamentale pentru care am optat în analiza literaturii de specialitate. Cercetătorul a analizat comportamentul de raportare prin intermediul acestor două teorii pentru a concluziona cu privire la factorii care influenţează decizia asistenţilor medicali de a raporta sau a nu raporta şi în consecinţă influenţează crearea unui sistem mai sănătos şi dezvoltarea mijloacelor de a „lupta” împotriva erorilor în sine, şi nu împotriva celor care le comit.

În pofida dovezilor cu privire la o mai bună conştientizare a culturii siguranţei din ultimii ani în Israel, aşa cum reiese din temerea cu privire la abordarea punitivă a raportării greşelilor şi efectelor adverse ale acestora exprimată de respondenţii la studiul efectuat în spitalele din Israel (Ministerul Sănătăţii, 2016), datele indică nevoia prevaletă de a încuraja raportarea şi de a renunţa la temerile legate de eventualele sancţiuni.

Prezentul studiu se axează pe atitudinile, percepţiile şi sentimentele asistenţilor medicali proveniţi din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente.

Întrebările de cercetare sunt: Care sunt percepţiile, emoţiile şi dilemele asistenţilor medicali proveniţi din diferite culturi cu privire la raportarea greşelilor iminente? şi Cum contribuie Workshop-ul cu privire la raportarea erorilor iminente la conştientizarea cu privire la raportarea greşelilor iminente în rândul asistenţilor medicali proveniţi din culturi diferite?

Obiectivele prezentei cercetări sunt următoarele: explorarea atitudinilor, percepţiilor şi sentimentelor asistenţilor medicali din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente şi creşterea nivelului de conştientizare cu privire la raportarea erorilor iminente în rândul asistenţilor medicali proveniţi din diverse culturi.

Prezenta cercetare se bazează pe teorii comportamentale, teorii ale managementului riscului şi teorii ale culturii organizaţionale.

Cadrul conceptual al prezentei cercetări se bazează pe şase domenii conexe: cultura asistenţilor medicali, multiculturalismul în asistenţa medicală, raportarea erorilor medicale, managementul riscului, program de intervenţie tip workshop şi schimbarea culturii organizaţionale.

1.2.1.   Asistenţa medicală

Există în prezent studii efectuate de cercetători în domeniul aisistenţei medicale care indică soluţii pentru rezolvarea numeroaselor probleme din sistemul de sănătate şi optimizarea sistemului de asistenţă medicală. Pe parcursul istoriei sale, profesia de asistent medical şi-a dovedit abilitatea de a se adapta nevoilor survenite în cadrul sistemelor de sănătate. Până în prezent a rămas percepută ca o profesie foarte populară şi respectată, care atrage în permanenţă un număr mare de practicieni aspiranţi (Bear, 1990).

Domeniul sociologiei este strâns legat de cel al asistenţei medicale prin prisma faptului că profesia de asistent medical este dedicată sprijinirii pacientului, a familiei acestuia şi a întregii comunităţi în redobândirea unei stări optime de sănătate, în timp ce sociologia reprezintă studiul societăţii şi al modului în care oamenii ar trebui să trăiască în cadrul acesteia (Porter, 1998).

1.2.2.   Raportarea erorilor

Complexitatea pe care o implică raportarea propriilor erori în rândul asistenţilor medicali este influenţată de abordările asupra personalităţii umane, precum şi asupra culturii corporatiste şi a atmosferei la locul de muncă (Kagan & Barnoy, 2008). Studiile efectuate în rândul asistenţilor medicali, farmaciştilor şi moaşelor arată că şansele ca o persoană aparţinând acestor categorii să raporteze o eroare sunt afectate de atitudinile şi percepţiile personale, dar şi de standardele judiciare ale persoanei respective sau colegilor acesteia (Kagan & Barnoy, 2008).

1.2.3.   Managementul riscului

Un sistem de management al riscului este un instrument folosit de personalul medical pentru prevenirea erorilor. Acesta reprezintă organizaţia care investighează erorile şi erorile iminente, extrage învăţăminte din acestea şi implementează tehnici menite să îmbunătăţească activităţile medicale.

Atunci când se comite o eroare, cel mai bine este ca aceasta să fie raportată prompt autorităţii responsabile. Atunci când erorile medicale sunt ascunse, efectele adverse, atât la nivel practic, cât şi etic, pot fi extrem de serioase (Johnstone & Kanitsaki, 2006).

1.2.4.   Workshop-ul ca program de intervenţie

Prezenta cercetare operează cu un program de intervenţie – workshop-ul privitor la raportarea greşelilor iminente – special conceput în scopul acestei cercetări cu obiectivul de a creşte nivelul de conştientizare cu privire la raportarea greşelilor iminente. Contribuţia workshop-ului a fost examinată timp de două până la trei săptămâni după participarea la workshop a respondenţilor prin intermediul unor interviuri semi-structurate.

1.2.5.   Cultura organizaţională

Elder et al. (2008) au ajuns la concluzia că factorul uman este accentuat de cultura organizaţională a echipelor de subiecţi, inclusiv eşecul în a furniza servicii medicale. Astfel, rezultatul derivat din principiul acestei cercetări presupune descoperirea discrepanţei existente între cultura organizaţională, cu privire la evaluarea greşelilor şi executarea raportării în conformitate cu această evaluare.

1.2.6.   Multiculturalismul în asistenţa medicală

În prezet asistenţii medicali se confruntă cu o extraordinară diversitate culturală, ca rezultat al multiculturalismului. Populaţia multiculturală, aflată într-o continuă creştere, constituie o provocare substanţială pentru asistenţii medicali, care trebuie să se adapteze culturii pacienţilor lor, multiculturalismul influenţând şi modul în care pacienţii percep propria stare de sănătate şi serviciile de sănătate pe care le primesc.

Tema identităţilor multiple este complicată şi de faptul că angajaţii unei organizaţii pot afişa diferite identităţi în diferite situaţii în care sunt implicaţi (Pataki, 2001). Se poate astfel concluziona că identitatea unui individ în contextul multiculturalismului constituie un fenomen complex şi situaţional în care diversele sale componente pot fi accentuate sau pot rămâne în stare latentă (Kreiner et al., 2006).

1.2.7.   Model vizual

Figura 1. Modelul cadrului conceptual.

Modelul cadrului conceptual de mai sus reflectă un proces bi-direcţional în care cele şase componente situate în cercul exterior influenţează percepţiile şi emoţiile asistenţilor medicali în legătură cu raportarea erorilor iminente, în timp ce concepţiile pozitive ale asistenţilor medicali în legătură cu raportarea erorilor iminente influenţează şi contribuie la componentele externe.

Modelul demonstrează maniera în care componentele implicate în percepţiile şi sentimentele asistenţilor medicali cu privire la raportarea erorilor iminente interacţionează şi se completează reciproc.

Prezenta cercetare va conduce la dezvoltarea unui model al schimbării organizaţionale cu privire la raportarea erorilor iminente, prezentând, de asemenea, o nouă abordare cu privire la rezolvarea şi prevenire erorilor medicale. Obiectivele cercetării au fost atinse prin intermediul utilizării Teoriei  acţiunii raţionale şi a metodelor calitative de cercetare. Următorul capitol prezintă consideraţiile de ordin metodologic ce stau la baza prezentei cercetări.

Capitolul 2:    METODOLOGIE

2.1.      Întrebările de cercetare

Care sunt atitudinile cu privire la raportarea erorilor iminente în rândul asistenţilor medicali proveniţi din contexte culturale diferite? Ce se poate învăţa de aici în scopul unei raportări eficiente şi în scopul prevenirii erorilor iminente?

2.2.      Obiectivele cercetării

Obiectivele prezentei cercetări sunt: explorarea atitudinilor asistenţilor medicali proveniţi din sfere culturale diferite cu privire la raportarea erorilor iminente, adoptarea unui model decizional şi adaptarea acestuia la situaţiile descrise în interviurile la care au luat parte asistenţii medicali şi implementarea modelului într-un protocol, urmată de testarea acestuia în activitatea asistenţilor medicali.

2.3.      Ipoteze

Pe baza literaturii de specialitate, ipotezele de cercetare sunt următoarele:

  1. Atitudinile asistenţilor medicali cu privire la raportarea erorilor iminente variază în fuincţie de contextul cultural din care provin aceştia.
  2. Dorinţa de a raporta erorile iminente este mai mare la asistenţii medicali experimentaţi.
  3. Dorinţa de a raporta erorile iminente este mai mare la asistenţii medicali cu un nivel mai înalt de educaţie.
  4. Participarea la un workshop pe tema erorilor iminente creşte disponibilitatea asistenţilor medicali de a raporta erorile iminente.

2.4.      Cercetarea calitativă

Pentru a analiza rezultatele legate de noţiuni care nu sunt obţinute din numere sau proceduri statistice, se utilizează metodele calitative. Metodele calitative pot viza relaţiile, poveştile de viaţă, comportamentul, mişcările sociale, percepţiile unor persoane, şi altele  (Bryman, 2009; Strauss & Corbin, 1990). Definiţia cercetării calitative este „multimetoda care implică o abordare interpretativă, naturalistă (…) ceea ce înseamnă că cercetările calitative studiază lucrurile în mediul lor natural, încercând să înţeleagă şi să interpreteze fenomene în funcţie de înţelesul pe care li-l conferă oamenii” (Denzin & Lincoln, 1998, p. 3). Cercetarea calitativă este ghidată de paradigma constructivistă care investighează unităţi sociale mici şi se axează pe viaţa de zi cu zi. Credem că nu există un adevăr universal şi că adevărul depinde de timp şi spaţiu, conform paradigmei constructiviste. Scopul nostru a fost de a trece în revistă modalităţile în care unitatea micro-socială a asistenţilor medicali din Israel a descris activitatea zilnică şi situaţiile în care au existat erori iminente. Asistenţii medicali contribuie activ la stabilirea ordinii sociale în unitatea medicală, potrivit propriilor percepţii şi interacţiunilor cu ceilalţi. La interviul structurat a luat parte cel puţin un asistent medical din fiecare grup cultural, în scopul de a evalua atitudinile asistenţilor medicali din spaţii culturale diferite cu privire la raportarea erorilor iminente, perspectiva acestei cercetări fiind, din acest punct de vedere, fenomenologică.

2.5.      Planul şi cadrul cercetării

Tabelul 1. Planul cercetării

StadiulInstrumente de cercetareScopulSubiecţiiAnaliza datelor
1Chestionar cu răspunsuri deschiseDe a examina atitudinile, percepţiile şi sentimentele asistenţilor medicali cu privire la raportarea erorilor iminenteDouăzeci de asistenţi medicali proveniţi din contexte culturale şi departamente diferiteAnaliza calitativă a conţinutului în funcţie de categorie
2Interviuri înainte şi după workshopDe a examina contribuţia workshop-ului la creşterea nivelului de conştientizare cu privire la raportarea erorilor iminenteDouăzeci de asistenţi medicali proveniţi din contexte culturale şi departamente diferiteAnaliza calitativă a conţinutului în funcţie de categorie
2Focus group discussionTo cross-check the research findingsTreisprezece asistenţi medicali proveniţi din contexte culturale diferiteAnaliza conţinutului

A fost conceput un interviu semi-structurat detaliat cu scopul de a explora experienţa asistenţilor medicali şi importanţa pe care aceştia i-o atribuie. Interviul poate fi definit ca o conversaţie care are un scop (Lincoln & Guba, 1985). Toate persoanele intervievate au răspuns la aceleaşi întrebări având posibilitatea de a dezvolta subiectele despre care au vorbit şi de a clarifica anumite aspecte. Persoanele intervievate au fost programate telefonic, interviurile având loc în momentul şi locaţia alese de fiecare participant. La fiecare interviu au participat doar autorul şi persoana intervievată. Înainte de interviul propriu-zis, persoanele intervievate au completat chestionarul privind Caracteristicile Sociale şi Demografice (DSCQ). Toate interviurile au fost înregistrate cu acordul participanţilor. Cercetătorul a explicat scopul cercetării şi al interviului şi a asigurat protejarea datelor şi dreptului la intimitate pentru fiecare participant. Interviul a fost structurat în aşa fel încât primele întrebări să fie generale, referitoare la rutina din salon şi cadrul în care se desfăşoară activitatea. Scopul acestor întrebări a fost de a deschide conversaţia cu descrierea unor aspecte care nu vizau asistenţii medicali în mod direct. După discutarea „cadrului”, respectiv descrierea muncii din salon, au urmat întrebările din interviul anterior workshop-ului.

2.6. Subiecţii cercetaţi: Profil şi criterii de selecţie

Chiar dacă ar fi fost posibil, nu am fi considerat necesar să colectăm date de la toţi asistenţii medicali din Israel pentru a putea obţine rezultate valide. În cercetarea calitativă este necesar doar un sub-set sau un grup al populaţiei cercetate pentru a efectua un studiu. Obiectivele de cercetare ale studiului respectiv şi caracteristicile populaţiei studiate (număr de subiecţi şi diversitatea, de exemplu) determină criteriile de selecţie.

Tabelul 2. Profilul populaţiei cercetate

Cod participantVârstaSexApartenenţa religioasă: Evreu, Creştin, Musulman, altaGrad de expresie religioasă: Religios, tradiţional, secularCultură: Ebraică Rusă ArabăŢara în care s-a născutAnul emigrării în Israel (dacă este relevant)Nivel de educaţie: R.N.\B.A.\M.A. \AltulAni de experienţă în domeniul asistenţei medicalePoziţie în cadrul departamentului / Funcţie
S138FEvreuSecularEbraicăIsrael M.A.14Şef de echipă
S248FEvreuTradiţionalEbraicăIsrael R.N.28Asistent medical
S348FEvreuReligiosEbraicăIsrael B.A.26Consultant lactaţie
S450FEvreuTradiţionalEbraicăIsrael R.N.23Asistent medical
S549FEvreuTradiţionalEbraicăIsrael R.N.28Asistent medical
S652FEvreuTradiţionalEbraicăIsrael R.N.25Asistent medical
S738MEvreuReligiosEbraicăIsrael M.A.13Instructor clinic
S848FEvreuTradiţionalEbraicăIsrael B.A.27Asistent medical
S947MEvreuSecularRusăRusia1994R.N.15Asistent medical
S1042MEvreuSecularRusăRusia1990R.N.15Asistent medical
S1143FEvreuSecularRusăRusia1990M.A.20Şef de echipă
S1240FEvreuSecularRusăRusia1990M.A.17Consultant lactaţie
S1344FEvreuSecularRusăRusia1997R.N.21Asistent medical
S1445FEvreuSecularRusăRusia1991B.A.10Asistent medical
S1542FMusulmanTradiţionalArabăIsrael M.A.19Instructor clinic
S1652FMusulmanReligiosArabăIsrael B.A.30Asistent medical
S1738MMusulmanSecularArabăIsrael M.A.16Asistent medical
S1842FMusulmanReligiousArabăIsrael B.A.20Instructor clinic
S1951FMusulmanReligiousArabăIsrael M.A.20Asistent medical
S2041MMusulmanTraditionalArabăIsrael B.A.19Asistent medical

2.7.      Lucrări preliminare

2.7.1.   Interviuri pilot

La interviurile pilot au participat cinci asistenţi medicali cu experienţă (cel puţin 14 ani de experienţă şi cu vârsta de cel puţin 38 de ani). Toţi au cel puţin statutul de asistent medical calificat. Majoritatea au fost evrei şi unul musulman. Unul din asistenţii de origine ebraică este o persoană religioasă, doi se descriu ca tradiţional religioşi şi unul ca secular. Asistenta medicală musulmană se descrie ca tradiţional religioasă.

Toate datele colectate din aceste interviuri au fost introduse într-un tabel format Excel care a permis detectarea rapidă a similarităţilor şi diferenţelor. Toţi asistenţii medicali cunoşteau conceptul de „eroare iminentă” şi au povestit experienţele legate de astfel de erori din departamentele lor. Toţi asistenţii medicali ntervievaţi cunoşteau importanţa raportării erorilor iminente. toţi au detaliat protocolul existent în departamentul lor cu privire la raportarea erorilor iminente. Majoritatea asistenţilor tradiţional religioşi au declarat că pot exista situaţii în care asistenţii medicali nu raportează erorile iminente.

2.7.2.   Workshop „erori iminente”

Cercetătorul a organizat în spitalul în care activează un workshop pe tema erorilor iminente pentru destinat asistenţilor medicali. Conţinutul workshopului este descris mai jos:

Definiţia erorii iminente:

  • Un eveniment „pe cale să se producă”; întregul proces reprezintă o eroare, dar incidentul nu are loc. (Ministerul Sănătăţii, Servicii de sănăatate publică 2006).
  • Un eveniment care aproape are loc: o situaţie în care o activitate medicală s-a desfăşurat în mod incorect, dar care nu a cauzat niciun rău pacientului. (Directiva Ministerului Sănătăţii din ianuarie 1997).
  • Eroare iminentă: o situaţie în care o activitate medicală este iniţiată în mod eronat, dar a cărei finalizare este evitată.

“A GREŞI ESTE UMAN”:

În Israel au loc anual aproximativ 500 de decese a căror cauză directă sunt erorile medicale.

Se consideră, de asemenea, că încă 1000 de vieţi sunt scurtate anual din cauza erorilor din sistemul medical.

Instituţionalizarea Managementului riscului medical:

Managementul riscului medical se bazează pe principiile care din aviaţie şi industrie.

Până în prezent, majoritatea situaţiilor pentru care s-a studiat impactul greşelilor iminente au fost cele din industrie şi din aviaţie, sistemul medical fiind ignorat.

Până la ora actuală nu au fost puse bazele unei culturi organizaţionale care să permită raportarea erorilor iminente din spitale, astfel încât raportarea situaţiilor medicale nu asigură un sentiment de siguranţă echipei medicale.

Comparaţia între piloţi şi asistenţii medicali:

Piloţii şi asistenţii medicali au multe în comun în ceea ce priveşte erorile iminente. ambele categorii profesionale fac în prealabil cursuri cu o durată de patru ani, lucrează cu alţi oameni şi în munca lor erorile pot cauza pierderea de vieţi omeneşti. În plus, ambele categorii lucrează sub presiune, operează cu echipamente complexe şi trebuie să ia decizii în condiţii de stres.

Beneficiile învăţării din situaţiile ce implică erori iminente:

Beneficiul unei erori iminente este faptul că furnizează informaţii utile cu privire la erorile şi operaţiunile ascunse din cadrul sistemului medical.

Incidentele ce implică erori iminente sunt mai comune decât cele care cauzează un rău real pacientului. Astfel, este mai uşor de descoperit unde şi cum se poate produce o eroare.  Erorile iminente implică de regulă efecte emoţionale şi anxietate reduse în comparaţie cu cele cauzate de o situaţie în care pacientul are cu adevărat de suferit.

Lecţiile învăţate din aceste erori iminente ne permit să identificăm şi să planificăm strategii prin care să optimizăm protocolul existent în spital.

Exemplu de caz în care directiva nu a fost explicită:

Scenariul implică o dimineaţă de vineri şi trei asistenţi medicali, dintre care doi cu experienţă, care au făcut cursuri de terapie intensivă şi un asistent medical stagiar la secţia de terapie intensivă neonatală  (NICU), care lucrase înainte într-o altă secţie. În acel moment, în secţia de terapie intensivă neonatală erau internaţi şapte copii în stare stabilă, niciunul conectat la aparat respirator.

Asistentul stagiar prepara un medicament pentru un copil care nu era nou-născut, dar avea o afecţiune respiratorie; acest copil era stabil, nu primea oxigen, dar i se administra antibiotic. Medicamentul administrat era Garamycin 40 mg, intravenos, o dată pe zi.

Asistentul veteran împreună cu cel stagiar au pregătit medicaţia împreună şi au plecat apoi la secţia de obstretică. În timp ce identifica nou-născuţii, celălalt asistent experimentat i-a întrebat pe cei doi asistenţi cine a pregătit medicaţia şi dacă asistentul veteran i-a explicat stagiarului directivele medicului de pe fişa pacientului. Asistentul veteran a replicat că nu consultaseră fişa, pe care era trecută o directivă clară în acea dimineaţă, indicând întreruperea administrării medicamentului: “IV Garamycin STOP.”

Este important de precizat că Garamycin poate afecta rinichii, mai ales în cazul nou-născuţilor.

Directiva era scrisă astfel: “Garmycin – STOP.”

La momentul producerii acestui incident medicamentele erau direcţionate către pacienţi folosindu-se bileţele care erau apoi rupte şi aruncate la coşul de gunoi.

În cadrul acestui incident, asistenta din schimbul de zi nu a emis ordinul de încetare a administrării antibioticului, deşi semnase directiva medicului. Nu exista nicio indicaţie scrisă asupra suspendării medicaţiei respective. Asistenta din schimbul de zi nu transmisese această directivă nici oral către asistenţii din următorul schimb.

Acest incident este un foarte bun exemplu ce indică faptul că sursa unei erori nu este neapărat cauzată de numărul insuficient al membrilor personalului.

Concluzii şi recomandări:

Directiva doctorului a fost următoarea, fără spaţiu între cuvinte: “GARANMYCINSTOP.”

Astăzi, o directivă generală care să indice oprirea administrării unui medicament trebuie să fie după cum urmează: “Nicio doză – se întrerupe” cu adăugarea cuvântului în ebraică (להפסיק) pentru a indica întreruperea administrării. De asemenea, cuvintele trebuie să fie separate, iar directiva se subliniază.

Noutatea în privinţa administrării medicamentelor este că toate medicamentele administrate pe cale orală şi intravenoasă sunt verificate de asistent şi notate clar pe fişa pacientului.

Pe fiecare schimb sunt doi asistenţi care verifică şi semnează directivele de pe fişa pacientului, trecându-şi numele pe fişă.

În plus, fiecare medic care decide să oprească o anumită medicaţie ştie că are obligaţia de a înştiinţa asistenţii când medicaţia este oprită.

O altă schimbare este faptul că atunci când se schimbă turele, directiva medicului se ataşează în faţa fişei copilului. Mai mult, asistenţii trebuie să parcurgă fişa la încheierea schimbului. De la adoptarea acestor modificări, din februarie 2012, nu a mai avut loc nicio eroare sau eroare iminentă cu privire la medicaţia pentru copii. 

Studiu de caz. Descrierea evenimentului:

Pe data de 1 decembrie 2011 la ora 14:30, la sfârşitul schimbului de dimineaţă, un incubator de la secţia de terapie intensivă pentru nou-născuţi a semnalizat o defecţiune.

Asistenta care a venit la incubator a constatat că acesta indica o scădere a umidităţii de la 80% la 50%.

Inginerul medical a fost chemat de urgenţă şi a sosit după aproximativ 7 minute.

În incubator se afla un prematur de sex feminin cu greutatea de 700 de grame, conectat la aparat de respiraţie şi cu hemoragie intracraniană de gradul 4. Inginerul medical a cerut ca prematurul să fie transferat într-un alt incubator preîncălzit pentru a putea examina problema.

La ora 14:50 bebeluşul a fost transferat în alt incubator. După aproximativ 15 minute, incubatorul în care fusese transferat a semnalat o defecţiune şi scăderea umidităţii. Era nevoie de transferul bebeluşului într-un al treilea incubator. Un doctor senior de pe secţie a refuzat transferul, având în vedere starea bebeluşului, şi a solicitat să se monteze o sursă externă de umiditate, lucru care nu a fost posibil.

După o dezbatere contradictorie de aproximativ 20 de minute, prematurul este transferat într-un al treilea incubator.

Temperatura bebeluşului este de 35,8.

Prematurul este încălzit cu ajutorul unor pungi cu lichid cald.

Incubatoarele sunt reparate de către inginerii medicali.

Două zile mai târziu, acelaşi eveniment are loc în timpul nopţii.

Incubatoarele prezintă aceeaşi defecţiune, scăderea umidităţii.

Prematurul este din nou transferat dintr-un incubator în altul.

După al doilea eveniment li s-a solicitat inginerilor medicali să deschidă toate incubatoarele şi să analizeze problema în detaliu.

Rezultate:

Toate incubatoarele aveau depuneri mari de piatră care împiedicau trecerea apei şi asigurarea umidităţii.

Potrivit directorului inginerilor medicali nu există specificaţii tehnice de la producător cu privire la intervalele la care incubatoarele trebuie verificate.

Conform instrucţiunilor producătorului, se foloseşte apă distilată sterilizată, iar noi folosim apă distilată, care cauzează depunerea de piatră.

Assitenţii medicali trebuie să efectueze următoarele operaţiuni după utilizare:

Se apasă butonul MENU. Pe ecran se selectează comanda CLEANING MODE (Mod Curăţare)

Se confirmă prin apăsarea butoului O.K.

Se apasă tastele 3 şi 4 în acelaşi timp.

Incubatorul iniţiază încălzirea şi elimină apa rămasă.

Prin această acţiune incubatorul efectuează un proces de autocurăţare, împiedicând depunerile de piatră.

Nu am fost niciodată informaţi că trebuie să efectuăm această operaţiune şi nu am fost instruiţi în momentul în care am primit incubatoarele la secţia de terapie intensivă.

Chiar şi unii membri ai echipei de ingineri erau neinformaţi cu privire la această operaţiune.

Echipa de ingineri este formată din doar 4 persoane care oferă asistenţă pentru tot echipamentul medical din spital – personal insuficient.

Măsuri necesare:

Apa distilată a fost înlocuită cu pungi mari de apă distilată sterilizată.

Toţi asistenţii medicali au fot instruiţi cu privire la operaţiunile pe care trebuie să le efectueze după folosirea incubatorului, şi pe fiecare incubator apare o notă prin care li se amintesc paşii operaţiunii.

Directorul echipei de ingineri a primit solicitarea de a efectua verificări ale incubatoarelor o dată la 6 luni, în loc de o dată la 8 ani.

Cum raportez o eroare iminentă?

Descrierea evenimentului în secvenţă cronologică nu ratează niciun detaliu al adevărului complet.

Cauza directă..

Factori ce contribuie la factorul uman şi la managerierea incidentului.

Revizuirea evenimentului şi a echipamentului.

Concluzii şi recomandări.

Capitolul 3:    Rezultate

3.1.      Rezultate provenite din întrebarea de cercetare nr. 1: Care sunt percepţiile, emoţiile şi dilemele asistenţilor medicali din culturi diferite cu privire la raportarea erorilor iminente?

Analiza conţinutului care a fost efectuată pe baza datelor obţinute din interviurile cu asistenţii medicali a evidenţiat patru teme şi 11 categorii de asocieri. Tabelul 3 conţine temele şi categoriile de asocieri, cu datele care le exprimă. Analiza conţinutului va fi prezentată în funcţie de apartenenţa culturală pentru a demonstra gama de concepţii şi dileme cu privire la subiectul cercetării în funcţie de anumite aspecte culturale. Rezultatele vor fi punctate citând afirmaţii reprezentative ale asistenţilor medicali intervievaţi.

În plus, rezultatele vor fi susţinute cu citate preluate de la grupul 1 – asistenţi aparţinând exclusiv culturii ebraice şi grupul 2 – asistenţi aparţinând altor culturi – ebraică, arabă, rusă, din diverse departamente.

Tabelul 3. Teme şi actegorii de asocieri.

Tema Categoria 1Categoria 2Categoria 3Categoria 4Categoria 5
Tema 1: Dileme Definiţia erorii iminente: “O eroare iminentă este o acţiune greşită care se desfăşoară, dar pe care reuşim să o detectăm şi să o oprim la timp, fără ca pacientul să sufere vreun neajuns.”Definiţia erorii: “Prin eroare se înţelege o acţiune care a fost deja efectuată şi care poate să aibă sau să nu aibă efecte negative asupra pacientului.”Cazuri de erori Doctorul a indicat administrarea de Optalgin unui pacient care este sensibil la Optalgin.”  
Frecvenţa20% – 100%20% – 100%16% – 80%  
Tema 2: Percepţii asupra raportării Percepţii asupra opbligaţiei de a raporta “Dacă doreşti să creşti calitatea muncii pe care o faci şi grija acordată pacienţilor, lecţiile pe care le învăţăm sunt că lucrurile mici pot să ne salveze şi să ne ajute să facem lucruri mari.”Cazuri de raportare a unei erori iminente “După părerea mea, nu există nici un caz, absolut niciun caz care ar trebui să nu fie raportat.”Ar trebui să raportezi? “Da, este nevoie de raportare pentru a învăţa, pentru a ne îmbogăţi cunoştinţele şi pentru a preveni.”Cui ar trebui să raportez? “Asistentul care detectează eroarea raportează şefului de tură, asistentului şef, doctorului de gardă, directorului de departament şi asistentului şef.”Cum să raportez “Există un caiet de raportări pe care îl completăm. Atunci când completezi raportul, trebuie să descrii exact faptele: am fost, am făcut, etc.”
Frecvenţa20% – 100%20% – 100%20% – 100%20% – 100%20% – 100%
Tema 3: Factori implicaţi în raportareCând să nu raportăm- factori care împiedică raportarea “Există multe aspecte, cum ar fi ruşinea, teama, gândul la ce vor spune ceilalţi… managerii, de pildă, ce vor crede despre mine, îşi vor schimba imaginea pe care o aveau despre mine  …”Sentimente care coincid cu erorile iminente “În primul rând, m-am simţit foarte bine, în calitate de responsabil, pentru că am putut să opresc o eroare. Întotdeauna privesc ata la nivel de departament, văd eroarea ca pe un eşec al întregului departament.”   
Frecvenţă20% – 100%20% – 100%   
Tema 4: Importanţa dezbaterii incidentelorAtitudini cu privire la dezbaterea în legătură cu un incident “Aş analiza rapoartele asupra erorilor iminente, aş vizualiza toate materialele video legate de erori şi erori iminente pe care le avem. Cred că ar trebui să avem o abordare la nivel de departament. Să fie expuşi toţi asistenţii medicali, toţi asistenţii şi toate echipele, echipele de medici şi cele de paramedici, toţi cei care pot comite erori.”    
Frecvenţă20% – 100%    

3.2. Rezultate după workshop After the Workshop: Rezultate derivate din întrebarea de cercetare nr. 2: care este contribuţia workshop-ului la creşterea nivelului de conştientizare asupra raportării erorilor iminente în rândul asistenţilor culturali proveniţi din diverse culturi?

Analiza conţinutului efectuată pe baza datelor obţinute din interviurile cu asistenţii medicali după workshop a relevat patru teme şi şapte categorii de asocieri. Tabelul 4 indică temele şi categoriile de asocieri cu datele care le exprimă. Analiza conţinutului este prezentată în funcţie de apartenenţa culturală, pentru a clarifica gama de concepţii şi dileme legate de subiect în funcţie de anumite aspecte culturale. Rezultatele vor fi punctate citând afirmaţii reprezentative ale asistenţilor medicali intervievaţi. Tabelul 4 indică temele şi categoriile de asocieri rezultate din analiza conţinutului.

Tabelul 4. Teme şi categorii de asocieri legate de workshop

Tema Categoria 1Categoria 2
Tema 1: Percepţii legate de workshop Acordarea de semnificaţii necesităţii de a raporta erorile iminente “Cu toţii am ajuns la concluzia, după acest workshop despre raportarea errorilor iminente că ideea este să învăţăm, şi nu pedeapsa. Putem să reuşim dacă ne raportăm la ceea ce învăţăm.” 
Frecvenţa20% – 100% 
Tema 2: Importanţa workshop-ului Workshop-ul ca proces organizaţional de învăţare “Foarte, foarte, foarte important. Deoarece cred că ceilalţi pot învăţa. Dacă cineva greşeşte şi ceilalţi învaţă din asta, nu vor repeta greşeala.”Workshop-ul ca o componentă a culturii organizaţionale “Toate echipele ar trebui să participe la un asemenea workshop… ar trebui să nu îl organizaţi doar pentru noi, cei care am fost expuşi ţi am participat la această cercetare, ci să fie organizat şi la întâlniri ale personalului şi ale managerilor, pentru a le arăta tuturor rezultatele.”
Frecvenţa20% – 100%16% – 80%
Tema 3: Workshop-ul ca strategie pentru schimbarea percepţiei Creşterea nivelului de conştientizare referitor la raportarea erorilor iminente “Conversaţiile de genul acesta oferă o deschidere. Să spunem că eram de părere că în unele cazuri ar trebui să nu raportăm, sau ezitam dacă să raportez sau nu, dar cred că după acest workshop nivelul meu de conştientizare a crescut cu adevărat.”Creşterea nivelului de conştientizare referitor la numărul de raportări “Să ne încurajăm, pur şi simplu să ne încurajăm unii pe alţii. Nu există nicio sancţiune, este vorba doar despre a învăţa şi este în primul rând spre binele nostru şi al pacienţilor.”
Frecvenţa20% – 100%18% – 90%
Tema 4: Efectul workshop-ului O schimbare de atitudine cu privire la raportarea erorilor iminente “Acum poziţia mea s-a schimbat… dar când ştiu că scopul este de a învăţa, evident că acum înclin mai mult către raportarea erorilor şi către încurajarea câtor mai mulţi colegi în această direcţie.”O schimbare de comportament cu privire la raportarea erorilor iminente “La început nu raportam deloc erorile iminente. poate că povesteam despre o eroare unui  membru al echipei, nimic mai mult.De atunci, am început să raportez, eu personal, ceea ce nu aş fi făcut niciodată înainte.”
Frecvenţa16% – 80%16% – 80%

3.3.      Rezultate integrative derivate din întrebarea de cercetare nr. 1

3.3.1.   Rezultate  derivate din tema 1: “Dileme”

  1. O eroare iminentă este percepută ca un proces dependent de apartenenţa culturală, adică fiecare grup cultural percepe erorile iminente în mod diferit.
  2. Elementul comun pentru toate grupurile este acela că o eroare iminentă reprezintă o greşală pe parcursul procesului care a fost prevenită fără ca pacientul să sufere vreun neajuns.
  3. Definiţia „greşelii” pentru asistenţii din toate culturile depinde de rezultatul final, respectiv dacă acţiunea respectivă a fost dusă până la capăt şi dacă pacientul a avut de suferit. Elementul comun pentru toate culturile este acţiunea eronată completă, care nu a fost oprită şi care a cauzat în cele mai multe cazuri un rău pacientului.
  4. Majoritatea cazurilor de erori iminente menţionate de persoanele intervievate din toate culturile nu sunt dependente de o cultură sau alta, ci depind de expunerea la un asemenea eveniment. Expunerea poate fi de natură personală, sau poate implica membri ai echipei medicale, asistenţi sau medici.

3.3.2.   Rezultate derivate din tema 2: “Percepţii asupra raportării”

  • Importanţa raportării erorilor iminente este percepută ca o necesitate de a învăţa şi a preveni erorile ulterioare. Un alt rezultat ce derivă din această temă este faptul că percepţia asupra importanţei raportării este dependentă de factorul cultural.
  • Toate persoanele intervievate din toate culturile au indicat obligaţia de a raporta o eroare iminentă în toate cazurile, indiferent de gravitatea acesteia.
  • Percepţiile cu privire la intenţia de a raporta sau a nu raporta sunt variate şi depind de factorul cultural.
  • Importanţa raportării erorilor iminente rezidă în prevenirea acestora (pentru persoanele intervievate aparţinând culturii ebraice).
  • Importanţa raportării erorilor iminente rezidă în  îmbunătăţirea tratamentului (pentru persoanele intervievate aparţinând culturii arabe).
  • Importanţa raportării erorilor iminente rezidă în  învăţarea din raportare (pentru persoanele intervievate aparţinând culturii ruse).
  • Lasnţul de raportare eistent pentru toate persoanele intervievate din toate culturile este rezultatul culturii organizaţionale existente în toate secţiile unităţii medicale.
  • Metoda de remediere a unei erori iminente depinde de apartenenţa culturală a persoanelor intervievate şi de cultura organizaţională privind siguranţa tratamentului din centrul medical respectiv.

3.3.3.   Rezultate derivate din tema 3: “Factori implicaţi în raportare”

  1. Factorii care împiedică raportarea ţin de sentimente, la toate persoanele intervievate din toate culturile. În plus, şi sentimentele legate de decizia de a nu raporta sunt dependente de factorul cultural.
  2. Factorul care determină decizia de a nu raporta este teama, în toate formele sale. Teama de sancţiune, teama de a afecta imaginea de sine a asistentului medical şi imaginea profesională, precum şi ruşinea (la asistenţii medicali din culturile arabă şi ebraică).
  3. Factorii care ţin de decizia de a nu raporta ţin de teama de un proces birocratic lung şi extenuant şi lipsa de timp pentru întocmirea unui raport extins (pentru respondenţii aparţinând culturii ruse).
  4. Sentimentele declanşate de incidentele ce implică erori iminente sunt dependente de apartenenţa culturală, aspect valabil pentru culturile ebraică şi arabă. Teama de „mi se va întâmpla mie” contrabalansează sentimentul de uşurare că o eroare a fost prevenită. În culttura rusă se menţionează şi un grad de furie, precum şi un sentiment de neajutorare, în  contrast cu sentimentul de uşurare că o eroare a fost prevenită.

3.3.4.   Rezultate ce derivă din tema 4: “Importanţa dezbaterii incidentelor”

  1. Importanţa dezbaterii incidentelor depinde de cultura personală şi organizaţională a centrului medical.
  2. Dezbaterea este foarte importantă pentru shimbarea procedurilor (pentru respondenţii aparţinând culturii ebraice).
  3. Sprijinul din partea conducerii este necesar şi foarte important în procesul de dezbatere (pentru respondenţii aparţinând culturii arabe).

Importanţa prezentării incidentelor ce implică erori iminente tuturor angajaţilor din centrul medical este foarte mare (pentru respondenţii aparţinând culturii ruse).

Capitolul 4:    CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI

La nivel conceptual, concluziile ce derivă din acest studiu ne permit să promovăm un model bazat pe probe care explică fenomenul raportării erorilor iminente şi arată cum ar putea fi promovat acest proces. Modelul este prezentat în figura 2.

4.1. Concluzii de natură factuală derivate din întrebarea de cercetare nr. 1: Care sunt atitudinile, percepţiile şi sentimentele asistenţilor medicali din diverse culturi cu privire la raportarea erorilor iminente?

Discuţia asupra rezultatelor analizei conţinutului din cadrul prezentei cercetări arată că eroarea iminentă este percepută ca un eşec în viaţa profesională, reprezentând o chestiune dependentă de factorul cultural în cadrul afilierii sociale şi culturale a membrilor organizaţiei. Cu alte cuvinte, identificarea şi recunoaşterea erorilor sunt componente centrale în formarea identităţii unui asistent medical. În plus, intenţia de a raporta o eroare iminentă este influenţată de cultura membrilor organizaţiei şi de poziţiile acestora cu privire  la valorile profesiei şi la consecinţele raportării asupra viitorului profesional al asistentului medical. Raportarea unei erori iminente este percepută ca fiind dependentă de nivelul de risc la care a fost supus pacientul ca urmare a expunerii la eroarea iminentă. Raportarea unei erori iminente reprezintă o oportunitate pentru învăţarea personală şi colectivă în cadrul organizaţiei. Principalul factor care promovează raportarea atât a erorilor propriu-zise, cât şi a celor iminente este perceput ca un proces de învăţare la nivel organizaţional care conduce la schimbări în cadrul organizaţiei şi la nerepetarea erorilor, precum şi la prevenirea unor eventuale alte erori. Astfel, ca rezultat al învăţării, raportarea erorilor iminente este percepută ca o oportunitate de a îmbunătăţi nivelul de servicii şi siguranţa tratamentului.

4.2.      Concluzii de natură factuală derivate din întrebarea de cercetare nr. 2: Care este contribuţia workshop-ului pe tema erorilor iminente la creşterea nivelului de conştientizare a necesităţii raportării erorilor iminente în rândul asistenţilor medicali?

Rezultatele acestui studiu indică faptul că  workshop-ul cu privire la „raportarea erorilor iminente” a avut impact asupra participanţilor din toate culturile, crescând nivelul de conştientizare asupra semnificaţiei raportării erorilor iminente văzute dintr-o perspectivă valorică. În plus, analiza rezultatelor arată că învăţarea la nivel organizaţional cu privire la raportarea erorilor iminente este influenţată de o serie de factori-cheie. În primul rând, învăţarea din dezbateri, care reprezintă interpretarea erorilor iminente, facilitează învăţarea la nivel organizaţional. În al doilea rând, vigilenţa colectivă  cu privire la raportarea erorilor iminente conduce la învăţare la nivel organizaţional. În al treilea rând, o reacţie de sprijin faţă de raportarea unei erori iminente constituie bazele unei culturi organizaţionale sigure şi le oferă şi angajaţilor un sentiment de securitate.

O schimbare a percepţiei cu privire la raportarea erorilor iminente depinde de politicile de management ale organizaţiei. Atitudinea personală cu privire la raportarea erorilor iminente este importantă în promovarea culturii organizaţionale cu privire la raportarea acestor erori. O schimbare de atitudine cu privire la raportarea erorilor iminente depinde de timp şi de nivelul de cunoştinţa. Mai mult, aanaliza rezultatelor a indicat faptul că un workshop pentru conştientizarea importanţei raportării poate optimiza comunicarea între furnizorii de asistenţă medicală, fiind şi o componentă culturală a organizaţiei.

4.3.      Concluzii conceptuale

Figura 2. Model de raportare a unei erori iminente din perspectiva culturii organizaţionale.

Modelul de raportare a erorilor iminente din perspectiva culturii organizaţionale este prezentat în acest studiu ca proces integrativ şi holistic. Procesul este integrativ deoarece necesită conectarea tuturor celor patru componente, rezultatul fiind crearea unei culturi organizaţionale cu privire la raportarea erorilor iminente. modelul este holistic prin faptul că include întreaga organizaţie. Întreaga organizaţie ar trebui să se implice în raportarea erorilor iminente.

În plus, modelul arată faptul că o eroare iminentă este de fapt o eroare, iar raportarea trebuie să se facă în scopul promovării şi al îmbunătăţirii serviciilor, fiind parte a acestora. Mai mult, modelul arată că o eroare iminentă reprezintă un eşec de execuţie, este dependentă de factorul cultural şi constituie o componentă centrală în formarea identităţii unui asistent medical. Modelul propune transformarea eşecului într-un proces de învăţare, ceea ce va conduce la schimbarea culturii organizaţionale cu privire la raportarea erorilor iminente.

Aşa cum indică modelul, percepţiile legate de raportarea erorilor iminente depind de nivelul de risc implicat de respectivele erori. Este însoţit de sentimente de teamă de sancţiuni şi afectare a imaginii profesionale. În acelaşi timp, raportarea erorilor iminente este percepută ca o oportunitate de a îmbunătăţi nivelul de asistenţă medicală şi de a învăţa. Al treilea factor – maniera în care se raportează erorile iminente – depinde de cultura organizaţională şi este perceput ca o transmitere de informaţii şi comunicare intraorganizaţională. Experienţa de învăţare la nivel organizaţional va conduce la crearea unei culturi organizaţionale cu privire la raportarea erorilor iminente.

În consecinţă, cei care se tem de sancţiuni vor trece peste această temere, deoarece condamnarea sau sancţiunea vor fi înlocuite de învăţare şi sprijin organizaţional.

4.4.      Implicaţii practice

  1. Unul dintre principalele motive pentru care erorile iminente nu sunt raportate este teama de sancţiuni. Astfel se recomandă ca managementul spitalului să iniţieze o schimbare de percepţie la nivelul culturii organizaţionale cu privire la raportarea erorilor iminente, înlocuind învinuirea şi sancţiunile cu învăţare şi sprijin. 
  2. Un alt factor care împiedică raportarea este teama de a altera imaginea profesională. Astfel, ar trebui să se dezvolte mecanisme de raportare anonime, unde accentul să fie pus pe raportare şi nu pe cel care raportează.
  3. Crearea de cadre pentru învăţarea la nivel organizaţional în interiorul centrelor medicale pentru a îmbunătăţi cunoştinţele membrilor organizaţiei cu privire la raportarea erorilor iminente.
  4. Organizarea de workshop-uri care să crească nivelul de conştientizare asupra raportării erorilor iminente, după exemplul oferit de această cercetare.

4.5.      Contribuţii la cunoştinţele de ordin teoretic

Prezenta cercetare este unică în domeniul asistenţei medicale, fiind în acelaşi timp originală şi inovatoare.  În plus, programul de intervenţie dezvoltat pentru acest studiu se înscrie în aria cercetărilor referitoare la raportarea erorilor iminente în rândul asistenţilor medicali.

Utilizând un model de raportare a erorilor iminente din perspectiva culturii organizaţionale (Parker, 2000), cercetarea noastră completează cunoştinţele în domeniu referitoare la teoria comportamentului planificat (Ajzen & Madden, 1986), teoriile asupra culturii organizaţionale (Martin et al., 2006), şi teoriile asupra imaginii profesionale a asistenţilor medicali (Morris Thompson et al., 2011).

4.6.      Contribuţii la cunoştinţele de ordin practic

Modelul inovator dezvoltat în prezentul studiu poate servi drept model pentru sistemele de sănătate din Israel şi din alte ţări pentru a creşte nivelul de conştientizare şi în scopul dezvoltării politicilor de cultură organizaţională cu privire la raportarea erorilor iminente.

Workshop-ul prezentat în această cercetare poate fi folosit de către sistemele de sănătate din Israel şi din alte ţări pentru a creşte nivelul de conştientizare cu privire la raportarea erorilor iminente.

4.7.      Direcţii viitoare de cercetare

Pe baza rezultatelor obţinute în prezentul studiu se recomandă direcţii viitoare de cercetare:

  1. Deoarece acest studiu calitativ se bazezază pe date colectate de la un număr limitat de asistenţi medicali, respectiv 20, se recomandă efectuarea unui studiu cantitativ pe baza rezultatelor obţinute în prezentul studiu, care să colecteze date de la mai mulţi subiecţi, pentru ca rezultatele să poată fi generalizate.
  2. Deoarece prezenta cercetare a fost efectuată doar pe asistenţi medicalli, recomandăm efectuarea unei cercetări mai largi, care să includă şi alţi angajaţi din sistem, precum doctori, farmacişti, radiologi, etc.
  3. Deoarece prezentul studiu a fost efectuat într-un singur spital, recomandăm efectuarea unui studiu comparativ între spitale cu diferite culturi organizaţionale cu privire la raportarea erorilor iminente.

4.8.      Importanţa cercetării

Prezentul studiu reprezintă un punct de referinţă în creşterea nivelului de conştientizare asupra raportării erorilor iminente în rândul asistenţilor medicali din Israel proveniţi din sfere culturale diferite, expunând în acelaşi timp factorii care conduc la raportarea erorilor iminente.

Prezentul studiu a determinat asistenţii medicali să-şi schimbe percepţia, înlocuind sentimentul de vinovăţie cu responsabilizarea profesională.

Cercetarea a arătat că workshop-ul cu privire la raportarea erorilor iminente creşte nivelul de conştientizare cu privire la raportarea erorilor iminente şi duce la o creştere a numărului de raportări. Acest workshop este de asemenea important pentru dezvoltarea acestei teme în viitor şi ar trebui comunicat tuturor angajaţilor spitalului.

Workshop-ul cu privire la raportarea erorilor iminente a determinat persoanele intervievate, aparţinând unor culturi diferite, să-şi regândească raportarea erorilor iminente în sensul unei experienţe de învăţare la nivel organizaţional şi le-a dat încredere, transformând îngrijorarea şi anxietatea legate de raportare cu ajutorul încurajării şi sprijinului.

Creşterea numărului de raportări va duce la optimizarea nivelului de siguranţă şi a calităţii tratamentului oferit pacienţilor. Prevenirea erorilor prin raportarea erorilor iminente va avea şi avantaje de ordin economic, având drept efect scăderea numărului de plângeri şi procese.

REFERINŢE BIBLIOGRAFICE

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Ajzen, I., & Madden, T. (1986). Prediction of goal-directed behavior: attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 453-474.

Bear, E. (1990). Editor’s notes for nursing in America: A history of social reform. New York: National League for Nursing.

Bryman, A. (2009). Social Research Methods (3rd ed.). New York; Oxford university press. 

Classen, D. C., Resar, R., Griffin, F., Federico, F., Frankel, T., Kimmel, N., … & James, B. C. (2011). ‘Global trigger tool’ shows that adverse events in hospitals may be ten times greater than previously measured. Health Affairs, 30(4), 581-589.

Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.). (1998). The landscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks: Sage Publications.

Earle, S., & Denny E. (Eds.) (2005). Sociology for Nurses. Polity, 310pp.

Elder, N., Brungs, S., Nagy, M., Kudel, I., & Render, M. (2008). Nurses’ perceptions of error communication and reporting in the intensive care unit. Journal of Patient Safety, 4, 162-168.

Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, Mass: Addison.

Greenberg, A. (2000). Mapping of factors leading to errors in drug administration among nursing staff at hospital. Nursing Degree Thesis. (In Hebrew).

Gutman, D. (2001). Ethics of care professions. Tel Aviv, Dyunon Publishing House. (In Hebrew).

Henly, S. J., & Moss, M. (2007). American Indian health issues. In S. Boslaugh (Ed.), Encyclopedia of epidemiology. Thousand Oaks, CA:Sage.

Jeffs, L., Hayes, C., Smith, O., Mamdani, M., Nisenbaum, R., Bell, C. M., … & Ferris, E. (2014). The effect of an organizational network for patient safety on safety event reporting. Evaluation & the Health Professions, 37(3), 366-378.

Johnstone, M. J. & Kanitsaki, O. (2006). The ethics and practical importance of defining, distinguishing and disclosing nursing errors: A discussion paper. International Journal of Nursing Studies, 43(3):367-376.

Kagan, I., Barnoy, S. (2008). Factors associated with reporting of medication errors by Israeli nurses. Journal of Nursing Care Quality, 23(4), 353-361.

Kim, H. S., & Kollak, I. (2006). Nursing Theories: Conceptual & Philosophical Foundations. Springer Publishing Company, 309pp.

Kreiner, G. E., Hollensbe, E. C., & Sheep, M. L. (2006). Where is the “me” among the “we”? Identity work and the search for optimal balance. Academy of Management Journal, 49(5), 1031-1057.

Larson, R. D. (1997). White roses: Stories of Civil War nurses. Gettysburg, PA: Thomas.

Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury park, London, New Delhi; Sage Publications.

Mardon, R. E., Khanna, K., Sorra, J., Dyer, N., & Famolaro, T. (2010). Exploring relationships between hospital patient safety culture and adverse events. Journal of Patient Safety, 6(4), 226-232.

Martin, J., Frost, P., J. & O’Neill, O., A. (2006). Organizational culture: Beyond struggles for intellectual dominance. In Clegg, S., Hardy, C., Lawrence, T., B. & Nord, W. (Eds.), The SAGE Handbook of organization studies (2nd ed.), 725-753. London: SAGE.

Mayo, K. (1996). Social responsibility in nursing education. Journal of Holistic Nursing, 14(1), 24-43.

Ministry of Health (2006). Procedure for handling an exceptional event in public health services. Circular 7-2006. http://www.health.gov.il/hozer/bz07_2006.pdf (In Hebrew).

Ministry of Health (2016). Corporate safety culture: Trends during 2012-2015 survey in general hospitals. Quality, Service and Safety Administration, Quality Division. http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/Quality_National_Corporate_safety_culture.pdf (In Hebrew).

Morris Thompson, T., Shepherd, J., Plata, R., & Marks Maran, D. (2011). Diversity, fulfilment and privilege: the image of nursing. Journal of Nursing Management, 19(5), 683-692.

Nightingale, F. (1860). Notes on nursing: What it is, and what it is not. Commemorative Edition. Philadelphia: Lippincott.

Nutting, M. A., & Dock, L. (1907). A history of nursing: The evolution of nursing systems from the earliest times to the foundation of the first English and American training schools for nurses. New York: G.P. Putman’s Sons.

Parker, M. (2000). Organizational culture and identity. London: SAGE Publication.

Pataki, F. (2001). Élettörténet és identitás. Osiris Kiadó, Budapest.

Porter, S. (1998). Social theory and nursing practice. Macmillan, London.

Potylycki, M. J., Kimmel, S. R., Ritter, M., Capuano, T., Gross, L., Riegel-Gross, K., & Panik, A. (2006). Nonpunitive medication error reporting: 3-year findings from one hospital’s Primum Non Nocere initiative. Journal of Nursing Administration, 36(7-8), 370-376.

Robinson, V. (1946). White caps. The story of nursing. Philadelphia: J.B. Lippincott.

Rosenbloom, S. (2004). The doctor is not god: Doctors error and we pay the price. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2991136,00.html. (In Hebrew)

Shefi, Z. (2005). Risk management in engineering. Taken from the first course in Patient Safety and Risk Management, November 2015. Lectures of General Health Services. Tel Aviv. (In Hebrew).

Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.

Tabak, N., & Fleishman, S. (2011). The intention to report medication error. Medicine and Law, 30, 363.